چکیده:
نوشتار حاضر نقد و تحليل شبهه اي درباره غدير است كه اخيراً در فضاي مجازي، در قالب مقاله، پرسش و نظر، با عنوان «آيا در غدير هوا گرم بود؟» انتشار يافته است. در اين شبهه با بيان اينكه واقعه غدير مصادف با اسفندماه بوده و گرماي هوا در اين فصل، بعيد و بلكه غيرممكن است، ادعا شده استدلال شيعه بر انتصاب علي† به عنوان جانشين پيامبر صلي الله عليه و آله بي اساس است. در پاسخ به اين پرسش، با بررسي اقليمي و تاريخي غدير و با روش تحليلي- كتابخانه اي، اثبات مي شود كه ادله امامت بلافصل علي† منحصر به حديث غدير نيست؛ دلالت كلمه «مولا» در حديث بر ولايت منصوص علي†، متوقف بر گرماي هوا در آن روز نيست؛ گرماي هوا، در زمستان در آن منطقه جغرافيايي بُعد علمي، عقلي و يا عادي ندارد؛ روز واقعه غدير به استناد روايات اهل سنت هوا به شدت گرم بوده است و انكار گرمي هوا، برابر با تكذيب صحت صحاح و بي تاثير در مسئله غدير مي باشد.
The present paper is a review and analysis of a doubt regarding Ghadir that has been recently published in cyberspace in the form of papers، questions and comments entitled “was the weather warm in Ghadir?" In this doubt، expressing that the Ghadir event coincided with March and a hot weather is unlikely and even impossible in this season، it is claimed that the Shiite argument for the appointment of Ali (As) as the successor to the prophet is senseless. Using a historical and climatic analysis of Ghadir and the library-based and analytical method، the paper responds to this question by proving that the evidence for the definite Imamate of Ali (As) is not limited to Ghadir hadith and the implication of the word "Mola" in the Hadith of Ghadir to the authoritative Wilayat of Ali (As) cannot be rejected by the heat of that day. In that geographical region، hot weather in winter is scientifically، rationally or normally likely. According to Sunni traditions، in the day of Ghadir event، the weather was extremely hot and denying hot weather means refuting the authenticity of traditions، and is therefore ineffective the issue of Ghadir.
خلاصه ماشینی:
"این شبهه درواقع یکی از قرائن ارادة معنای «اولی به تصرف» در استعمال کلمة «مولا» در حدیث غدیر را هدف قرار داده و مدعی است هوا در آن روز گرم نبوده تا مؤیدی باشد بر اینکه پیامبر اکرم( مطلب مهمی چون مسئلة جانشینی و خلافت را مطرح کرده باشند.
2. یگانه مؤید معنای ولی، گرمای هوا نیست مطلب دوم اینکه استدلالکننده ادعای نفی اصل حدیث غدیر را ندارد، بلکه چنان وانمود میکند که اگر هوا در غدیر گرم نبوده است، پس قطعا مراد پیامبر( از «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» بیان دوستی و محبت ایشان است؛ چراکه دیگر محذوری برای این معنا وجود ندارد.
نویسندة مقالة «آیا در غدیر هوا گرم بود؟» پس از تبدیل تاریخ قمری به شمسی، با ابراز شگفتزدگی فراوان شیعیان را به کذب و هذیان متهم میکند و در بخشی از کلام خود میگوید: اثبات دروغ بودن این ادعا [گرمای هوا در غدیر] بدین شکل است: ماجرای غدیر در روز 18 ذیالحجه سال 10 هجری پیش آمد؛ اگر تقویمها را ورق زده و به عقب برگردیم خواهیم دید که روز غدیر دقیقا با 28 اسفند مصادف خواهد بود، یعنی انتهای فصل زمستان.
. آنچه مسلم است؛ اینکه رمی جمرة عقبه را رسول اکرم( - در واپسین حج خود یعنی حجۀالوداع - چند روز پیش از واقعة غدیر انجام دادهاند و قریب به اتفاق کتب روایی صحیح اهلسنت آن روزها را - که انتظار میرود هوا بسیار سردتر از آخر اسفند و اول فروردین باشد- آنچنان گرم توصیف کردهاند که رسول الله( هنگام رمی جمره، تحملش را نداشتهاند و استظلال نمودهاند!"