چکیده:
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان بر اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر منطقۀ چهار شیراز بود. روش پژوهش شبهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ هفتم، هشتم و نهم حاضر در مدارس منطقۀ چهار شیراز در سال تحصیلی 1395-1394و نمونۀ آماری این پژوهش 160 نفر از نوجوانان 13 - 15 سالۀ حاضر در این مدارس و روش نمونهگیری در دسترس بود. از این میان، دانشآموزانی که نمرهای بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین در نشانههای افسردگی و اضطراب بهدست آورده بودند، (38 دانشآموز)، انتخاب شدند. در نهایت با توجه به ملاکهای ورود و خروج پژوهش،30 دانشآموز به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گنجانده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ اختلالهای اضطرابی کودکان (SCARED) و پرسشنامۀ افسردگی بک (BDI-II) بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان، نشانههای عاطفی افسردگی را کاهش داد، اما در سایر نشانهها و همچنین نمرۀ کلی افسردگی تفاوت گروه آزمایش و کنترل معنادار نشد. علاوه بر این، تنظیم شناختی هیجان به کاهش تمامی علائم اضطرابی منجر شد. یافتهها از نقش مؤثر برنامۀ تنظیم شناختی هیجان بر نشانههای افسردگی و بهویژه اضطراب نوجوانان حمایت میکنند. بر اساس یافتهها، برنامۀ تنظیم شناختی هیجان میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای نوین در کاهش علائم اختلالهای هیجانی نوجوانان بهکار رود.
خلاصه ماشینی:
Mennin, Heimberg, Turk & Fresco است به تثبیت خلق ومدیریت حالات اضطرابی نوجوانان کمک کند.
Bar-Haim, Lamy, Pergamin, Bakermans-Kranenburg, & Van Ijzendoorn 2.
Erk, Mikschl, Stier, Ciaramidaro, Gapp, Weber & Walter 8.
Bruggink, Huisman, Vuijk, Kraaij & Garnefski روان شناختی به ویژه اضطراب وافسردگی حمایت کرده اند (برای مثـال گارنفسـکی وکراجـی ، ٢٠٠٣؛ ایزدپناه ، شوماخر، بحر، استاپساک، گریب وبارنو ٢٠١٦١؛ دسروسیرز، ویـن ، کـارتیس و کلمانسکی ٢، ٢٠١٤).
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر کـاهش اضـطراب و افسردگی نوجوانان دختر بود واین فرضیۀ بررسی شد کـه مداخلـۀ آموزشـی تنظـیم شـناختی هیجان ، به کاهش نشانه های اضطراب وافسردگی نوجوانان دختر منجر می شود.
Izadpanah, Schumacher, Bähr.
Desrosiers, Vine, Curtiss & Klemanski 3.
Fehlinger, Stumpenhorst & Stenzel گروه نمونۀ پژوهش انتخاب شدند.
ضـمنا در پـژوهش مـذکور روایی همگرا وواگرای این پرسشنامه با محاسبۀ ضرایب همبستگی آن بـا خـرده مقیـاس هـای پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان تأیید شده است .
Beck, Steer & Brown (١٦ و ١٨) به نحوی ویرایش شده که به شدت افسردگی، بیشتر حساس باشند.
در خصوص نقش راهبردهای تنظیم هیجان در تعدیل تنیدگی وسلامت روانـی، شـواهدی وجود دارد که افرادی که تـلاش هـای مـؤثری بـرای حفـظ آگـاهی، فهـم ودرک هیجاناتشـان می کنند، با سازگاری های مثبت روان شناختی در ارتباط است (آلدو، ٢٠١٣).
Cognitive emotion regulation, anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,36(4) :545-553.
Cognition &Emotion,27(3) :430-440.