چکیده:
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر موفقیت پیادهسازی تجارت اجتماعی در ایران با استفاده از AHP فازیچکیده: تجارت اجتماعی بهعنوان روش نوینی برای افزایش فروش، کاهش هزینههای بازاریابی و افزایش مشتریان معرفی شده است. این رویکرد ترکیبی از تجارت، ارتباطات افراد و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر وب 2.0 است و به همین ترتیب موفقیت آن از عوامل مختلف مبتنی بر کسبوکار، افراد و فرهنگ و فناوری تاثیر میگیرد. این مطالعه ابتدا مبتنی بر مطالعات کتابخانهای این عوامل را شناسایی و در شش گروه زیرساخت فنی، اقتصادی، منابع انسانی، فرهنگی، قوانین حاکم بر کشور و سبک مدیریت و کسبوکار دستهبندی میکند. سپس، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP ) فازی به تعیین اولویت این عوامل پرداخته شده است. نوآوری این پژوهش، استخراج فهرست جامعی از عوامل و نیز اولویتبندی آن بر طبق شرایط خاص کشور ایران میباشد.
خلاصه ماشینی:
از اين رو پـژوهش هـاي مختلفـي در زمينـة شناسايي عوامل مؤثر بر موفقيت اجرا شده است و بر اسـاس ايـن پـژوهش هـا عوامـل مـؤثر بـر موفقيت تجارت اجتماعي عبارت اند از: • عوامل مختلف فرهنگي ؛ مانند وابستگي جامعه به سيستم هاي قبلي و رقابـت در برابـر تغييرات و تناسب محتويات تجارت اجتماعي با فرهنگ مردم (نيـک نـژاد و همکـاران ، ١٣٩٠؛ گفين و استراب ، ٢٠٠٤ و بقائي راوري و مقسمي ، ١٣٨٦)؛ • زيرساخت فني ؛ مانند پهناي باند و سرعت اينترنت (نيک نژاد و همکاران ، ١٣٩٠؛ مارو و ارله ، ٢٠٠٣)؛ • قوانين حاکم بر کشور؛ مانند در دسـترس نبـودن وب سـايت هـاي تجـارت اجتمـاعي و اختلاف با کشورهاي توسعه يافته از نظر پيش نيازهاي کسب وکـار الکترونيـک (نعيمـي ، پزشکي راد، چيذري و حسـيني ، ١٣٩٠؛ لينـدا، ٢٠١٠؛ بقـائي راوري و مقسـمي ، ١٣٨٦؛ نيک نژاد و همکاران ، ١٣٩٠)؛ • اقتصادي ؛ مانند حمايت مالي ، بازگشت سرمايه و رقابت بين کشورها (کيم ، ٢٠١٣؛ ژو و همکاران ، ٢٠١٣؛ اعرابي و سرمد سعيدي ، ١٣٨٧؛ نيک نژاد و همکاران ، ١٣٩٠)؛ • منابع انساني ؛ مانند آمـوزش و مهـارت کارکنـان (مـارو و ارلـه ، ٢٠٠٣؛ بقـائي راوري و مقسمي ، ١٣٨٦؛ موکو و مدو، ٢٠٠٤)؛ • مديريت ؛ مانند کافي نبودن مديران ارشد و افراد خبره (نيک نژاد و همکاران ، ١٣٩٠؛ ژو و همکاران ، ٢٠١٣؛ نيک نژاد و همکاران ، ١٣٩٠؛ بقائي راوري و مقسمي ، ١٣٨٦).
The evolution of social commerce: The people, management, technology, and information dimensions.