Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین نسخه فارسی آزمون غربالگر سنجش تکامل کودکان «بیلی» و تعیین اعتبار و روایی آن

نویسنده:

هدف: اين مطالعه به منظور تدوين نسخه فارسي روا و داراي اعتبار آزمون غربالگر سنجش تكامل كودكان بيلي انجام گرفت. روش بررسي: مراحل ترجمه، باز ترجمه، تعيين روايي صوري و محتوايي و تطبيق فرهنگي و زباني براي پنج حيطه تكاملي آزمون به ترتيب انجام شد. سپس يك مطالعه پايلوت بر روي ۴۵ كودك فارسي زبان ۱ تا ۴۲ ماهه در تهران در سال ۱۳۹۱ اجرا گرديد تا ميزان وضوح عناوين، تطابق فرهنگي و تشخيص سوالات مبهم مشخص گردد. در ارزيابي اعتبار آزمون از سه روش برآورد همساني دروني، بازآزمايي و اعتبار ارزياب ها در ۳۴ كودك استفاده شد. سپس براي تعيين خصوصيات روان سنجي آزمون، تعداد ۲۶۰ كودك ۱ تا ۴۲ ماهه از مراكز سلامت و مراقبتي واقع در پنج منطقه شهر تهران، به صورت نمونه گيري مستمر انتخاب شدند و آزمون براي ايشان اجرا گرديد. يافته ها: در مناسب سازي فرهنگي و زباني كه توسط تيم تخصصي انجام شد، برخي تغييرات غيرقابل اجتناب بود. در تمامي گروه هاي سني در حيطه هاي ارتباطي تغييراتي داده شد كه به طور عمده منشا زباني يا فرهنگي داشتند. ضريب همساني دروني در خرده آزمون هاي شناختي، ارتباط دركي و بياني، حركات ظريف و درشت به ترتيب ۰/۹۶، ۰/۹۵، ۰/۹۵ و ۰/۹۴ به دست آمد و روايي سازه آزمون با روش تحليل عاملي و مقايسه نمره ها در گروه هاي سني تاييد شد. نتيجه گيري: نسخه فارسي آزمون غربالگر سنجش تكامل كودكان «بِيلي» داراي اعتبار و روايي است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.