چکیده:
آموزش و پرورش شهروندانی با روحیه پرسشگری ، فعال و دارای قدرت گزینش و انتخاب از ضروریات یک جامعه توسعه یافته است ، که ضرورت آن در شرایط اشباع رسانه ای فعلی و پیچیده شدن تکنیک های اقناعی رسانه ها دوچندان می شود. رسانه ها با به کارگیری انواع فنون متقاعدسازی سعی در اقناع مخاطب و تاثیرگذاری بر نگرش ها و رفتارهای آنان در راستای اهداف و سیاست های خود دارند. در این شرایط مخاطبان با مجهز شدن به مقوله سواد رسانه ای توانایی برقراری ارتباطی دو سویه ، نقادانه و متفکرانه را با رسانه ها خواهند یافت و در برابر آن ها موجوداتی منفعل نخواهند بود. در این مقاله نخست به تحلیل مفاهیم کلیدی یعنی اقناع و سواد رسانه ای و ابعاد آن ها از دیدگاه صاحب نظران پرداخته و سپس به چگونگی فرایند اقناع و نظریه های مربوط به آن و همچنین بسط مفهوم سواد رسانه ای و تاثیر آن بر مقوله اقناع اشاراتی شده است . در ادامه شناخت فنون و روش های اقناع به منظور رشد سواد رسانه ای مورد بحث قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
")معین ،١٣٦٣ و است که به نظر می رسد نظریه پردازان تبلیغات دهخدا، ١٣٢٥ - ١٣٥٢( برخی اقناع را محصول باید درباره آن تحقیق کنند، به ویژه آن هایی که نهایی یک فرایند ارتباطی موفق می دانند و آن با تکیه بر دیدگاه های جامعه شناسی تبلیغات ، را معیاری برای سنجش میزان موفقیت رسانه ها می پندارند که مصرف کنندگان ، اکثر پیام ها را در فرایند برقراری ارتباط با مخاطب می دانند.
همچنین حسین خواه ، ١٣٨٩( سازمان ها، گروه ها و نهادهای مختلف اجتماعی سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازها شماره ٢٣ و ارتباطی نیز تلش می کنند با تأثیرگذاری بر است ، که ما به طور فعالنه برای قرار گرفتن در مهر ٩٥ بخشی از توده های مردم که می تواند آن ها را معرض رسانه از آن ها بهره برداری می کنیم تا تحت عنوان مخاطب یاد کرد، به نحوی شیوه معنای پیام هایی را که با آن ها مواجه می شویم ، اندیشه و عمل را در آنان کنترل نمایند یا آنان تفسیر کنیم .
در این شرایط مخاطبان با مجهز شدن دارند دارای کارکردهای مختلفی نیز هستند، به مقوله سواد رسانه ای توانایی برقراری ارتباطی کارکردهای رسانه های ارتباط جمعی باعث دو سویه ، نقادانه و متفکرانه را با رسانه ها خواهند شده است که قدرت و نقش آن در حاکمیت یافت و در برابر آن ها موجوداتی منفعل نخواهند بین المللی به گونه ای گسترش پیدا کند که بود."