چکیده:
خانواده، اوّلین مکانی که برای هر انسانی تعریف میشود و بدان تعلّق دارد، خانواده است. علامه، خانواده را مهمترین نهاد اجتماعی میداند که با پیوند مقدّس ازدواج آغاز میشود و با تولّد فرزندان کامل میگردد. این مقاله از روش تحلیل محتوا بهره برده است و از یک روش کُلشماری در نمونهگیری خود استفاده کرده است. در این تحقیق، انواع ارتباط در خانواده که شامل ارتباط میان زن و شوهر، ارتباط والدین با فرزندان، ارتباط فرزندان با والدین، مسائل مربوط به طلاق و زندگی پس از مرگ و قیامت بررسی شده است. در این تحقیق، به این نتیجة کلّی میتوان رسید که علیرغم تأکید قرآن کریم بر اهمیّت زندگی خانوادگی، حمایت از زندگی مشترک، تربیت فرزند، انواع ارتباط و ... خداوند بین خود و انسان یک رابطة شخصی قائل است و خانواده و اموال همگی برای آزمایش انسان قرار داده شده است.
خلاصه ماشینی:
علامه طباطبائی (ره) در مورد عده نگه داشتن زن مطلقه قبل از انجام عمل زناشویی میفرماید: «وقتی زنان را طلاق میدهید، بعد از آنکه با ایشان عقد ازدواج بستهاید و قبل از اینکه عمل زناشویی با ایشان انجام داده باشید، دیگر لازم نیست زن مطلقة شما عده نگه دارد و بر شما واجب است که اولا بدون خشونت و خصومت طلاق دهید و در ثانی با چیزی از مال ایشان بهرهمند کنید...
پس اگر خواستند ازدواج کنند، میتوانند و خویشاوندان میت نمیتوانند او را از این کار بازدارند، به استناد اینکه در فامیل ما چنین چیزی رسم نیست؛ زیرا اینگونه عادات که اساس آنها جاهلیت و کوری یا بخل و حسد است، نمیتواند حق زن را از او سلب کند، چون زنان خود صاحب اختیار میباشند و این حق معروف و مشروع آنان است و در اسلام کسی نمیتواند از عمل معروف نهی کند» (طباطبائی، 1389، ج 2: 355).
نظر علامه طباطبائی (ره) در مورد دادن اختیار به زنان در کارهایی که پس از مرگ شوهر و اتمام عده میخواهند انجام دهند این است که: «اگر زنان پس از مرگ شوهر و اتمام عده خواستند ازدواج کنند، میتوانند و خویشاوندان میت نمیتوانند او را از این کار باز بدارند، به استناد اینکه در فامیل ما چنین چیزی رسم نیست؛ زیرا اینگونه عادتها که اساس آنها جاهلیت،کوری، بخل یا حسد است، نمیتواند حق زن را از او سلب کند، چون زنان خود صاحب اختیار میباشند و این حق معروف و مشروع آنان است و در اسلام کسی نمیتواند از عمل معروف نهی کند» (طباطبائی، 1389، ج2: 363).