چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه سبك هاي دلبستگي و سبك هاي هويت با كمرويي در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول ناحيه ۲ ساري مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش دانش آموزان پسر مقطع متوسطه كه تعداد آنها ۴۴۰۱ نفر مي باشد. با مراجعه به جدول كرجسي و مورگان و به روش نمونه گيري تصادفي ساده ۳۵۱ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از آنها خواسته شد به سوالات پرسشنامه ها پاسخ دهند. براي گردآوري داده ها از دو روش ميداني (پرسشنامه هايي كه مبتني بر آخرين تغييرات و پيشرفت هاي آموزشي متناسب با عنوان تحقيق بوده است) و روش كتابخانه اي (پايان نامه ها، كتاب، سايت و مقاله هاي علمي) استفاده شده است. بدين منظور از سه پرسشنامه استاندارد: پرسشنامه دلبستگي كولينز و ريد، پرسشنامه سبك هويت و كمرويي استنفورد استفاده شده است. در اين تحقيق به منظور تجزيه و تحليل داده ها روش پژوهش، توصيفي و استنباطي مي باشد . نتايج اين پژوهش نشان مي د هد؛ بين سبك دلبستگي ايمن با كمرويي دانش آموزان رابطه معنادار و منفي وجود دارد. بين سبك هاي دلبستگي دوسوگرا، دلبستگي آشفته، هويت اطلاعاتي، هويت هنجاري و هويت سردرگمي يا اجتنابي با كمرويي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول2) نتایج آزمون پیرسون فرضیه اول (به تصویر صفحه رجوع شود) تفسیر: با توجه به دادههای جدول با ۹۹ درصد اطمینان با میزان خطای (0۱/0=α) و سطح معناداری 000/0 مقدار ضریب همبستگی (69 درصد) میباشد فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود با توجه به اینکه علامت ضریب همبستگی پیرسون منفی میباشد، این نتیجه حاصل میگردد که بین سبک دلبستگی ایمن با کمرویی دانشآموزان رابطه معنادار و منفی وجود دارد.
فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود با توجه به اینکه علامت ضریب همبستگی پیرسون مثبت میباشد، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود، این نتیجه حاصل میگردد که بین سبک دلبستگی دوسوگرا با کمرویی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود با توجه به اینکه علامت ضریب همبستگی پیرسون منفی میباشد، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود، این نتیجه حاصل میگردد که بین سبک دلبستگی آشفته با کمرویی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود با توجه به اینکه علامت ضریب همبستگی پیرسون مثبت میباشد، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود، این نتیجه حاصل میگردد که بین سبک هویت هنجاری با کمرویی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود با توجه به اینکه علامت ضریب همبستگی پیرسون مثبت میباشد، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود، این نتیجه حاصل میگردد که بین سبک هویت سردرگمی یا اجتنابی با کمرویی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد.