چکیده:
زمينه: بنياد مسکن انقلاب اسلامي نهادي است حکومتي که اکثريت مشتريان و ارباب رجوع آن از اقشار محروم و آسيب پذير روستايي مي باشد که عمده فعاليت خود را در روستاها، مناطق آسيب ديده از سوانح طبيعي و مناطق محروم شهري به انجام مي رساند. بي شک انتظار اين قشر از جامعه را نمي توان در چارچوب خاص مقررات اداري برآورد نمود و نياز به نهادي است که پرسنل آن از تعهد سازماني و درک از فضيلت سازماني بالا و همچنين کمترين اهمال کاري در کار برخوردار باشند. هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين متغيرهاي تعهد سازماني، درک از فضيلت سازماني و تعلل ورزي در کار با توجه به نقش متغيرهاي جمعيت شناختي بود.
روش تحقيق: از نظر نوع تحقيق؛ کاربردي و از نظر ماهيت؛ توصيفي- همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش، تمامي کارکنان ديپلم به بالاي بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان اصفهان بودند. از ابزار پرسشنامه و آزمون هاي کولموگروف- اسميرنوف و ضريب همبستگي پيرسون براي جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات استفاده شد.
يافته ها:بين هر سه متغير؛ فضيلت سازماني، تعهد سازماني و تعلل ورزي در کار کارکنان رابطه معني داري وجود داشت. با بررسي متغيرهاي جمعيت شناختي در ميزان و نوع رابطه متغيرهاي تحقيق، نتيجه مشابه حاصل گرديد و تنها متغير تحصيلات باعث معني دار نشدن رابطه بين فضيلت سازماني و تعلل ورزي در کار گرديد. نتايج بررسي رابطه بين ابعاد متغيرها نيز نشان داد که فضيلت سازماني و بعد خوش بيني- اعتماد- همدردي با تعهد مستمر رابطه معني داري ندارند و همين نتيجه با اعمال متغيرهاي جمعيت شناختي به عنوان متغير تعديل کننده مشاهده گرديد. در بررسي رابطه تعلل ورزي با ابعاد تعهد سازماني نيز مشاهده شد که بين تعهد عاطفي و مستمر با تعلل ورزي رابطه معني داري وجود دارد که اين نتيجه با اعمال متغيرهاي جمعيت شناختي نيز مشاهده گرديد و تنها دو متغير سن و تحصيلات منجر به از بين رفتن رابطه تعهد عاطفي و تعلل ورزي گرديده اند. در نهايت در رابطه تعلل ورزي در کار و فضيلت سازماني مشاهده شد که هر دو بعد فضيلت سازماني با تعلل ورزي رابطه معني داري دارند و همانند قبل تنها متغير تحصيلات باعث معني دار نشدن رابطه بين ابعاد فضيلت سازماني و تعلل ورزي در کار گرديد.
نتيجه گيري: به منظور کاهش تعلل ورزي در کار کارکنان بايد اقداماتي را جهت افزايش درک از فضيلت سازماني و تعهد سازماني کارکنان اتخاذ نمود که يکي از اين اقدامات مي تواند روش آموزش از طريق سرايت عملکرد باشد.