چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهان با مراکز یادگیری دانشگاهی در ایران انجام شده است. در این تحقیق مؤلفهها و ویژگیهای محتوای آموزشی، منابع انسانی، محیط فیزیکی، تشکیلات، رسانهها و تجهیزات، موردمطالعه و تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند. روش پژوهش تطبیقی از نوع توصیفی بوده و روش نمونهگیری نیز هدفمند میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مراکز یادگیری دانشگاهی است که در سطح جهانی طراحیشده و در سایت اینترنت قابلدسترسی میباشند. علاوه بر این، مراکز یادگیری دانشگاهی ایران (دانشگاه علامه طباطبایی تهران) جزء جامعه آماری میباشند. همچنین همه کارشناسان شاغل در دانشگاهها و مدیران، اساتید و کارشناسان نیز جزء جامعه آماری میباشند. برای جمعآوریدادهها نیز از چکلیست محقق ساخته استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تفاوت بین مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی و مراکز یادگیری دانشگاهی موجود در ایران ازنظر محتوای آموزشی، محیط فیزیکی، نیروی انسانی، تشکیلات، رسانهها، مواد و تجهیزات، معنیدار میباشد. با توجه به یافتههای این پژوهش یافتههای مطالعه مراکز یادگیری دانشگاهی ایران نشان میدهد که این مراکز در مؤلفههای محتوای آموزش، نیروی انسانی، تشکیلات، محیط فیزیکی و رسانهها، مواد و تجهیزات نسبتاً ضعیف میباشد. به عبارتی بین مراکز یادگیری دانشگاهی ایران و مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مراکز یادگیری دانشگاهی موجود در ایران در مؤلفههای ذکرشده از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشند و نیازمند توجه بیشتر به مراکز از سوی مسئولان امر میباشند.
خلاصه ماشینی:
سلیمانی ازندریانی، (١٣٨٨) پژوهشی با هدف بررسی مراکز یادگیری دانش آموزان استثنایی در سطح جهانی و ارائه طرحی جامع جهت راه اندازی این مراکز در سازمان آموزش وپرورش استثنایی ایران انجام داده است .
برای جمع آوری داده ها، ابتدا با مراجعه به اینترنت و سایت تعدادی از مراکز یادگیری دانشگاهی سراسر دنیا، این / / مراکز مورد مطالعه قرارگرفته و بر اساس کیفیت این مراکز، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعدادی از این مراکز به صورت نمونه انتخاب شده و سپس کلیه بخش ها و قسمت های مراکز انتخاب شده و در محورهای ویژگیهای محتوای آموزش ، ویژگیهای انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات ، موردمطالعه و تجزیه وتحلیل قرارگرفته اند؛ و در قالب جدول فراوانی و نمودار ارائه شده اند.
علاوه بر این میزان آلفای کرونباخ برای چک لیست های ارزشیابی وضعیت مراکز یادگیری دانشگاهی ایران انجام گرفت که برای محتوای آموزشی، ٠/٧٨، منابع انسانی، ٠/٦٨، رسانه ها، مواد و تجهیزات ٠/٨٥، محیط فیزیکی ٠/٧٦ و برای تشکیلات ٠/٧٠ به دست آمد.
درصد فراوانی نیروی انسانی مرکز یادگیری دانشگاه علامه طباطبائی تهران ٣) وضعیت محیط فیزیکی مراکز یادگیری دانشگاهی ایران به وسیله چک لیست (نمودار ٨) به شرح زیربه دست آمده است .
در نمودار ٧ به مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی و مرکز یادگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران ازنظر نیروی انسانی پرداخته شده و آزمون معنیداری خی ٢ نیز به دست آمده است .
در نمودار٨: به مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی و مرکز یادگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران ازنظر محیط فیزیکی پرداخته شده و آزمون معنیداری خی ٢ نیز به دست آمده است .