چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و تفاوت نیمرخهای گروههای مختلف ازنظر کمک خواهی، ادراکات محیطی کلاس، اهداف پیشرفت اجتماعی بر اساس فرسودگی تحصیلی بود. با توجه به ماهیت موضوع، از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دوره متوسطه شهر مریوان میباشد که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنها 1295 نفر بوده است که از این تعداد 653 نفر دختر و 642 نفر پسر بودند. نمونه پژوهش را 274(دانشآموز پسر و دختر) تشکیل میدهند که به شیوهی نمونهگیری طبقهای تصادفی، از دبیرستانهای دورهی متوسطه شهر مریوان انتخاب گردیدند و سپس به چهار پرسشنامه ادراکات محیط کلاسی، کمک خواهی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیل خوشهای (کلاستر) به روش چند میانگینی (k-means cluster)، تابع تشخیص و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد که در میان دانشآموزان اولین خوشه با مقدار بالای پذیرش دارای نمرهی میانگین بالا و مقدار پایین عملکردگرایی دارای نمره میانگین پایین است که این خوشه جهتگیری انگیزشی پایین و خوشهی دوم با مقدار بالای لذت دارای نمرهی میانگین بالا و مقدار پایین عملکردگرایی دارای نمرهی میانگین پایین است که این خوشه جهتگیری انگیزشی بالا نامیده میشود. آزمون t نمونه های مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین دو خوشه پایین و بالا وجود دارد. در افراد خوشه یک (7148/7 SD= 59/40 M=) میزان فرسودگی تحصیلی نسبت به افراد خوشه دو (28/6 SD= و 25/32 M=) بیشتر است. همچنین یافتهها نشان داد که فرسودگی تحصیلی در خوشه جهتگیری انگیزشی بالا کمتر بود. این پژوهش تلویحاتی برای دستاندرکاران تعلیم و تربیت دارد که از نتایج آن میتوانند برای کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
تعیین نیمرخ های دانش آموزان بر اساس مؤلفه های کمک خواهی، ادراکات محیط کلاسی و اهداف پیشرفت اجتماعی ازلحاظ فرسودگی تحصیلی: تحلیل مبتنی بر شخص کویستان محمدیان <FootNote No="1" Text=" کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسؤل )، (این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد) keostan_mohmdi@yahoo.
com"/> 2 موسی پیری رامین حبیبی کلیبر 3 تاریخ وصول : ١٣٩٤/٩/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/٢/١ چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نیمرخ های انگیزشی دانش آموزان و تفاوت نیمرخ های گروه های مختلف ازنظر کمک خواهی، ادراکات محیطی کلاس ، اهداف پیشرفت اجتماعی بر اساس فرسودگی تحصیلی بود.
نمونه پژوهش را ٢٧٤(دانش آموز پسر و دختر) تشکیل میدهند که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای تصادفی، از دبیرستان های دوره ی متوسطه شهر مریوان انتخاب گردیدند و سپس به چهار پرسشنامه ادراکات محیط کلاسی، کمک خواهی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و اهداف پیشرفت اجتماعی پاسخ دادند.
بر همین اساس مطالعه ی پیش رو قصد دارد تعیین کند آیا فرسودگی تحصیلی دانش آموزان در نیمرخ های کمک خواهی، ادراکات محیطی و اهداف پیشرفت اجتماعی تفاوت دارد؟ روش پژوهش در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع ، از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است .
سؤال اول پژوهش این بود که آیا نیمرخ های دانش آموزان بر اساس مؤلفه های کمک خواهی، ادراکات محیطی مدرسه و اهداف پیشرفت اجتماعی ازلحاظ فرسودگی تحصیلی متفاوت هستند؟ تحلیل واریانس چند متغیره (MANOA) انجام شده بر روی گروه های مختلف در هنگام اجرای تحلیل خوشه ای دوگروهی ، سه گروهی و حالت چهار گروهی و پنج گروهی نشان داد که طبقه بندی دانش آموزان به گروه های دوگانه بالاترین درجه معنیداری را داشته است و بنابراین از این حالت برای خوشه بندی استفاده شد.