چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی سهم وضعیت اقتصادی- اجتماعی، سرمایه فرهنگی خانوده و ساختار اجتماعی آموزش در پیشبینی درگیریتحصیلی و پیشرفتتحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری و تفاوتهای موجود در این زمینه بود. روش پژوهش همبستگی بود. آزمودنیها نیز شامل 700 دانشجوی کارشناسی در سال تحصیلی 93-92 بودندکه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم اعلام معدل تحصیلی و پرسشنامه بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که وضعیت اقتصادی - اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده علیرغم اینکه در پیش بینی درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی هر دوگروه از دانشجویان مؤثر بود با این حال بخش اعظم نتایج تربیتی دانشجویان آموزش از دور بیشتر با این متغیرها تبیین میشود. درارتباط با دانشجویان حضوری نیز علاوه بر نقش سرمایه فرهنگی، نویسندگان این مقاله شاهد حضور برجسته برخی ابعاد ساختار اجتماعی آموزش از جمله حمایتهای تحصیلی اساتید و دانشجویان برروی نتایج تحصیلی بودند. یافته دیگر این تحقیق وجود تفاوتهای معنادار در بین دانشجویان آموزش از دور و حضوری دراغلب متغیرهای مورد بررسی و برتری دانشجویان اخیر بردانشجویان آموزش از دور به جزء درگیری شناختی بود.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت اقتصادی - اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده علیرغم اینکه در پیش بینی درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی هر دوگروه از دانشجویان مؤثر بود با این حال بخش اعظم نتایج تربیتی دانشجویان آموزش از دور بیشتر با این متغیرها تبیین میشود.
با توجه به خلأ تحقیقاتی موجود، هدف اساسی این تحقیق بررسی ارتباط ساختار اجتماعی آموزش ، وضعیت اقتصادی -اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده با ابعادی از درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری و بررسی تفاوت های موجود در ارتباط با متغیرهای مورد بررسی در بین دانشجویان مذکور بود.
از بین متغیرهای وضعیت اقتصادی – اجتماعی، ابعاد گوناگون سرمایه فرهنگی خانواده و ساختار اجتماعی آموزش کدام یک متغیر پیش بین معتبری برای درگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه ما می باشد؟ ٣.
جدول ١ و ٢ یافته های تحقیق در زمینه مشخص نمودن متغیر پیش بین معتبری برای درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه از بین متغیرهای وضعیت اقتصادی – اجتماعی، ابعاد گوناگون سرمایه فرهنگی خانواده و ساختار اجتماعی آموزش است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختار اجتماعی آموزش ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده با ابعادی از درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری و مطالعه تفاوت های موجود در بین دانشجویان مذکور در زمینه / متغیرهای مورد بررسی بود.
در نهایت از دیگر سؤالاتی که در این تحقیق مورد توجه واقع شد بررسی امکان سهم متفاوت متغیرهای پیش بین در زمینه پیش بینی ابعاد مختلف درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری بود.