چکیده:
در نظریه کنترل- ارزش، هیجانهای پیشرفت بهعنوان هیجانهایی که با فعالیتها و پیامدهای پیشرفت پیوند خوردهاند تعریف میشوند. تأثیر هیجانهای پیشرفت بر جوانب مختلف زندگی و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای متعددی به اثبات رسیده است. بااینحال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ابزار مناسب جهت سنجش آنها در ایران از مهمترین مسائل این حوزه است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 9421 و نمونه آماری 221 نفر دانشجوی رشتههای مختلف تحصیلی است که با استفاده از روش «نمونهگیری تصادفی» گزینش و با روش «توسعهای پیمایشی» مورد مطالعه قرارگرفتند. پژوهش حاضر به بررسی شاخصهای روانسنجی ازجمله روایی، اعتبار و همسانی درونی «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس» پرداخته است. در این پژوهش سؤالات پرسشنامه «مقیاسهای هیجان مرتبط با کلاس درس» (CRES) باهدف رواسازی آن برای مطالعه هیجانهای پیشرفت جامعه دانشجویان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تائیدی بیشتر شاخصهای مقیاسهای مذکور ازجمله CFI، GFI، AGFI از مقدار مطلوبی برخوردارند و ضرایب مسیر تمامی مقیاسهای آنها معنیدار میباشند. همبستگی بین هیجانهای مختلف کلاسی و همسانی درونی مقیاسها معنیدار برآورد گردید. با توجه به برازش مدل، از مقیاسهای مذکور میتوان جهت بررسی هیجانهای کلاسی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سؤالات پرسش نامه «مقیاس های هیجان مرتبط با کلاس درس » (CRES) باهدف رواسازی آن برای مطالعه هیجان های پیشرفت جامعه دانشجویان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
Frenzel / عبارت اند از: تجربه های هیجانی به صورت مستقیم با بهزیستی ذهنی ١ (حوزه ای در روان شناسی مثبت گرایی) دانش آموزان و با کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها در ارتباط هستند، بر کیفیت روابط بین فردی در کلاس درس و تعامل دانش آموز- معلم اثر میگذارند و در نهایت طراحی برنامه های مداخله ای و ارزیابی جهت پیش بینی و کنترل هیجان های تحصیلی، یادگیری و پیشرفت را میسر میسازند.
reliable / / (از جمله روایی و اعتبار) «مقیاس های هیجان مرتبط با کلاس ١» از طریق تحلیل عاملی تائیدی ٢ (CFA) را مورد مطالعه و بررسی قرارداده است تا ضمن رواسازی٣ ابزار مناسب جهت سنجش هیجان های مرتبط باکلاس درس در دانشجویان ، زمینه توجه به این امر خطیر در حوزه آموزش و یادگیری را گشوده ؛ اهمیت و نقش هیجان های پیشرفت را در نگاه پژوهشگران حوزه روان شناسی تربیتی و دست اندرکاران آموزش عالی از جمله اساتید، مشاوران و دانشجویان و حتی خانوادها برجسته سازد.
شاخص های توصیفی مقیاس های هیجان مرتبط با کلاس درس مقیاس (هیجان ) ALPHA M T* SD لذت 67/64 7/37 33/54 0/82 امید 71/57 6/04 28/11 0/79 فخر 71/08 6/72 32/14 0/80 خشم 67/72 4/62 21/06 0/70 اضطراب 69/26 6/89 32/10 0/76 شرم 63/70 6/47 27/74 0/73 ناامیدی 58/55 5/98 23/56 0/80 خستگی 64/22 6/81 29/43 0/78 *P> 0/01 بررسی هم سانی درونی مقیاس ها (جدول ١) نشان میدهدکه دامنه ضریب آلفای مقیاس ها از ٠/٧٠ تا ٠/٨٢ در نوسان بوده و بالاترین آن مربوط به مقیاس لذت و پایین ترین آن مربوط به مقیاس خشم است .