چکیده:
تحقيق حاضر با روش پيمايش با نمونه آماري 300 نفر از جوانان 29 - 19 سال شهر تهران كه بصورت دائم از برنامه هاي ماهواره استفاده ميكنند انجام پذيرفته است براي تبييين متغيرها از تئوري هاي انديشمندان حوزه رسانه و جامعه شناسان از جمله كلاپر، نئومن، رابرستون، هاروي و گيدنز بهره گرفته شده است. نتايج بيانگر اين است كه هر چه تماشاي ماهواره بيشتر ميشود هويت ديني كاهش مييابد، بنابراين شبكه هاي ماهواره ميتوانند با ارائه برنامه هاي متنوع در زمينه هاي مصرف گرايي، ابعاد اجتماعي و فرهنگي آن هويت ملي، ديني و حتي بومي كشورهاي مخاطب را تحت تاثير خود قرار دهد كه در صورت عدم شناخت از پيامدهاي حاصل و عدم برنامه- ريزي هاي اصولي و حساب گرانه در جهت مواجه شدن با آن پيش زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي را با چالش مواجه خواهد ساخت.
خلاصه ماشینی:
بررسی جامعه شناختی تأثیر ماهواره بر هویت دینی جوانان شهر تهران مسعود دارابی ١ مهناز امیرپور ٢ ابوالقاسم حیدرآبادی ٣ چکیده تحقیق حاضر با روش پیمایش با نمونه آماری ٣٠٠ نفر از جوانان ٢٩-١٩ سال شهر تهران که بصورت دائم از برنامه های ماهواره استفاده میکنند انجام پذیرفته است برای تبییین متغیرها از تئوریهای اندیشمندان حوزه رسانه و جامعه شناسان از جمله کلاپر، نئومن ، رابرستون ، هاروی و گیدنز بهره گرفته شده است .
نتایج بیانگر این است که هر چه تماشای ماهواره بیشتر میشود هویت دینی کاهش مییابد، بنابراین شبکه های ماهواره میتوانند با ارائه برنامه های متنوع در زمینه های مصرف گرایی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن هویت ملی، دینی و حتی بومی کشورهای مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد که در صورت عدم شناخت از پیامدهای حاصل و عدم برنامه - ریزیهای اصولی و حسابگرانه در جهت مواجه شدن با آن پیش زمینه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را با چالش مواجه خواهد ساخت .
به هر حال با توجه به بروز چنین اختلاف نظرهایی که در ارتباط با استفاده یا عـدم اسـتفاده از شـبکه هـای ماهواره ای در بین دولتمردان وجود داشته و دارد و همچنین پیامدهای اجتماعی چنین پدیـده ای کـه مـی- تواند بطور مستقیم هویت دینی را تحت الشعاع خود قرار دهد مطالعه و بررسی این پدیـده اجتنـاب ناپـذیر ضروری به نظر میرسد.