چکیده:
در دوره قبل از انقلاب ، کوشش های دانشگاهیان و نخبگان پیشـرو بـرای پـایش درونـزای کیفیـت آمـوزش حتی اگر هم شده با ایجاد ساختارهای واسط دانشگاهی –دولتی، بنا به علـل سـاختار سیاسـی و تعارضـهای ناشـی از آن نافرجـام مانـده اسـت .در بعـد از انقـلاب روایتـی مـذهبی ازالگـوی ایـدئولوژیک سیاسـی بـه شکل گیری نظامی از نظارت و کنترل دیوانسالار بـر دانشـگاه انجامیـدو مـانع از آن شـد کـه هوشـمندیهای درونی خود را برای رصد کیفیت ، ظاهر سازدو توسعه بدهد.در دوره سوم که از سالهای پایانی قـرن بیسـتم آغاز شده است ، تحولاتی در جامعه به عنوان بازتـابی از تحـولاتی جهـانی، بسـتری فـراهم آورد کـه بحـث کیفیت به مفهوم آکادمیک آن در میان برخی دانشجویان ایران در بگیرد.نسل جدیدو رو بـه رشـد،حامـل این بحث شدندو چالشهایی برای رویکرد کیفیت آموزش و یادگیری، در مواجهه با موانـع سـاختاری آغـاز شد.تاکید بر ارزیابی درونی دانشـگاههاو ارزیـابی بیرونـی توسـط همتایـان علمـی و تخصصـی و نهادهـای حرفه ای غیردولتی، با هدف بهبود کیفیت ، از جمله محورهای این چالشها بوده است . این مقاله چالشهای آموزش مدیریت پروژه را بررسی میکند.در این بررسـی از داده هـای بدسـت آمـده از دانشجویان مدیریت پروژه استفاده می شود.داده ها با استفاده از تجربیات بدسـت آمـده از دانشـجویان ایـن رشته تجزیه و تحلیل می شوند.ایـن تحقیـق از نـوع کتابخانـه ای اسـت و پـس از بررسـی مبـانی آمـوزش و یادگیری به بررسی کامل این موضوع پرداخته می شود.
خلاصه ماشینی:
نتايج با توجه به نظرسنجي از نمونه ١٠٠ نفري دانشجويان در ارتباط با موضوع تحقيق و بررسي عوامل ، مشکلات موجود در بحث آموزش به چهارگروه اطلاعات وارتباطات ، تخمين وبرنامه ريزي، فرهنگ مديريت پروژه و کنترل زمان وهزينه تقسيم مي شوند.
جدول (١)-گروه هاي موثر در مشکلات آموزشي مديريت پروژه رديف گروه درصد تاثير 1 اطلاعات وارتباطات %28 2 تخمين وبرنامه ريزي %21 3 فرهنگ مديريت پروژه %27 4 کنترل زمان وهزينه %24 گروه هاي موثر در مشکلات آموزشي ۴ %٢۴ ١ %٢٨ 1 3 4 ٣ ٢ %٢٧ %٢١ نمودار(١)-نمودار دايره اي گروه هاي موثر درمشکلات آموزشي مديريت پروژه اطلاعات و ارتباطات يکي از معظلات آموزش مديريت پروژه در ايران ، عدم وجود تعاريف ومشخصه هاي دقيق از مفاهيم مديريت پروژه و حتي ناديده گرفتن بخش مهمي از اين دانش است .
جدول (٢)-زيرگروه هاي اطلاعات و ارتباطات رديف زيرگروه درصد تاثير 1 عدم استفاده ازتکنولوژي هاي ارتباطي(کامپيوترواينترنت ) %4 2 عدم تعريف صحيح ازمديريت پروژه %7 3 عدم درک صحيح ازمفادقراردادهاو تعاريف %31 4 عدم وجوديک بانک اطلاعاتي جامع درموردتجربيات بدست آمده ازپروژه هاي عمراني %36 5 عدم ارتقاءسطح دانش فني بااستفاده ازتجارب گذشته %22 نمودار(٢)-نمودار دايره اي هريک اززيرگروه هاي اطلاعات وارتباطات تخمين وبرنامه ريزي از ديگر مشکلات بحث يادگيري مديريت پروژه ، چالش هاي آموزش فاز برنامه ريزي است .
Project Management Journal 34 2005( Accreditation System.
326–328،3()Management 26 چالش هاي آموزش و يادگيري در مديريت پروژه /١٥ 2006.