چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت یادگیری دانش آموزان با یک معلم و چندین معلم به صورت چرخشی در پایه ی ششم مدارس ابتدایی شهر شهرکرد بود. بنابراین از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش علی - مقایسه ای بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ی ششم مقطع ابتدایی شهر شهرکرد با تعداد ١٣٢٧٦ نفر بود که در سال ١٣٩٤ مشغول به تحصیل بودند از بین تعداد ٣٠٠ دانش آموز با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. با استفاده از .به منظور گردآوری داده های مورد نیاز، در اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسش نامه محقق ساخته که دارای سی و چهار گویه و پنج مولفه را می سنجد استفاده شد. به منظور تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از روش دلفی استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ٨٢% تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود.پس از جمع آوری داده ها ،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی ، در صد،میانگین ،انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها ،آزمون های آماری تی تک نمونه ای و آزمون لوین مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ها نشان داد بین میانگین نظرات دانش آموزان نسبت به کلاس های تک معلم و چند معلم تفاوت معنی دار وجود دارد. بدین معنا که در مولفه ی تعمق یادگیری ، کلاس های با چند معلم به صورت چرخشی و در مولفه ی قوه ی خلاقه (نوآوری ، سیالی و اصالت ) کلاس های تک معلمه بر دانش آموزان تاثیر مثبت دارند و بین میانگین نمرات تک معلم و چند معلم به صورت چرخشی در یادگیری سطح دانش و سطح ادراک و کاربرد تفاوت معنی دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
مولفه هاي تاثير گذار بر کيفيت يادگيري دانش آموزان شامل ، تمرکز بر هدف، تعمق بر هدف، انگيزش دروني ، حل مساله و خودارزشيابي مي شود در اين بخش هر کدام از مولفه ها به اختصار مورد بررسي قرار مي گيرد: الف )تمرکز بر هدف تمرکز بر هدف بر اين اشاره دارد که دانش آموز سعي کند تا تکنيک هايي را به کار گيرد تا عملکرد خود را با مورد توجه قرار دادن و هدايت موضوع بهبود دهد و توسعه راهبردهاي جديد براي ارتقا عملکرد را گسترش دهد.
فرضيه هاي پژوهش ١- بين ميزان و تعمق يادگيري دانش آموزان با يک معلم و چندين معلم به صورت چرخشي در پايه ي ششم مدارس ابتدايي شهر شهرکرد تفاوت وجود دارد.
٢- بين ميزان يادگيري در سطح دانش ، دانش آموزان با يک معلم و چندين معلم به صورت چرخشي در پايه ي ششم مدارس ابتدايي شهر شهرکرد تفاوت وجود دارد.
چون ميزان t در پيش آزمون برابر ٠/٠١- در سطح (٠٩٨=sig) و با درجه آزادي ٢٩٧ بزرگتر از (٠٠٥=p) است ، بنابراين فرض صفر تاييد مي شود و با اطمينان ٩٥ درصد نتيجه گرفته مي شود،بين ميانگين نمرات تک معلم (٣٨٨=m) و چند معلم به صورت چرخشي در يادگيري در سطح دانش (٣٨٨=m) تفاوت معني دار وجود ندارد.
فرضيه ي پنجم ، بين توانايي حل مساله ، دانش آموزان با يک معلم و چندين معلم به صورت چرخشي در پايه ي ششم مدارس ابتدايي شهر شهرکرد تفاوت وجود دارد.