چکیده:
هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه بین پنج عامل شخصیت با خودکارآمدی بود. پژوهش به روش توصیفی و با طرح همبستگی انجام شده است . جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیات علمی جهاد داشگاهی(حدود ٦٠٠ نفر) بوده و نمونه آماری آن بر اساس فرمول کوکران و با ضریب اطمینان ٩٥% برابر با ٢٣٤ نفر برآورد شد. فرمها بین تمام اعضاء توزیع گردید و نهایتا ٢٤٥ نفر در تحقیق مشارکت کردند. ٣٢.١ درصـد از مشـارکت کنندگان را خانم ها و ٦٧.٩ درصد را آقایان تشکیل دادند. برای گـردآوری دادههـا از دو ابـزار پـنج عامـل بزرگ شخصیت (فرم کوتاه) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. یافته ها نشان داد ابعاد شخصیت بطور کلی با خودکارآمدی رابطه داشتند. رابطه بین روان رنجورخویی بـا خودکارآمدی منفـی و معنـیدار و رابطـه سـایر ویژگـی هـای شخصـیتی (بـرون گرایـی، انعطـافپـذیری، سازگاری و مسئولیت پذیری) با آن مثبـت و معنـیدار بـود. رگرسـیون چندگانـه بـه روش همزمـان نشـانگر همبستگی نسبتا قوی بین متغیرمستقل و متغیر وابسته تحقیق بود. و همچنین مشخص شد که ٥١.٨ درصـد از خودکارآمدی را این متغیرها تبیین میکنند. نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر رابطه بین شخصیت با خودکارآمدی را تایید میکند.
خلاصه ماشینی:
ارتباط ويژگيهاي شخصيتي با خودکارآمدي اعضاء هيات علمي جهاد دانشگاهي جواد رحماني دولت آباد (کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزي) فاطمه گلشني (استاديار دانشکده روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي) سوزان امامي پور (استاديار دانشکده روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي) فريبا حسني (استاديار دانشکده روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي) چکيده هدف مطالعه حاضر تعيين رابطه بين پنج عامل شخصيت با خودکارآمدي بود.
باورهـاي خودکارآمدي تعيين ميکند که افراد براي فعاليت هاي خود انرژي صرف کرده و تا چه ميزان در برابر موانع 1 - Knowledge-Based Organization 2 - Hauser 3 - Scour 4 - Bandura 5 - self- efficacy 6 - redmond 7 - Woolffolk مقاومت مينمايند(زينلي پور، زارعي و زندي نيا، ١٣٨٨، به نقل از پاجـارس١ و شـانک ٢ ، ٢٠٠١).
به اين ترتيب با توجه به نقش برجسته و مسـتقيم اعضـاء هيـات علمـي جهـاددانشـگاهي در تحقـق اهـداف بلندمدت اين نهاد،و موثر بودن ويژگيهاي شخصي در عملکرد اين منابع ، در تحقيق حاضـر دو ويژگـي از مهم ترين و تاثيرگذارترين ويژگيهاي شخصي در پيش بيني موفقيت شغلي و روابط بين اين ويژگيها مورد بررسي قرار گرفته و سوال پژوهشگر در اين بررسي اين است که "آيا بين ويژگيهاي شخصيتي و انگيزش دروني با خودکارآمدي اعضاء هيات علمي جهاد دانشگاهي رابطه وجود دارد؟" روش و طرح پژوهش پژوهش حاضر به روش غير آزمايشي(توصيفي) و با طرح همبستگي انجام شده است .
اين پرسش نامه داراي ٦٠ ماده است (١٢ ماده براي هر عامل )(دائمي، بخشي و جوشن لو ١٣٩٢).