چکیده:
کتاب درسی یکی از مهم ترین مراجع یادگیری دانش آموزان در نظام های آموزشی محسوب میشود و بیشترین فعالیت ها و تجربه های آموزشی دانش آموزان و معلم حول آن سازماندهی میشود. بررسی محتوای آموزشی دوره های تحصیلی با توجه به نیاز فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. این بررسیها به برنامه ریزان کمک می کند تا هنگام تهیه و تدوین کتاب درسی برای دوره های تحصیلی تصمیم های صحیحی اتخاذ کنند.از نیاز های تعیین کننده برای انتخاب محتوای آموزشی تحقق آرمان های جامعه است . سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران به تبیین این اهداف پرداخته است . در این سند گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، همچنین راهبرد های کلان و راهکارهای عملیاتی بیان شده است . این پژوهش باهدف نقد وبررسی گزاره ارزشی وطن دوستی و افتخار به ارزش های اصیل و ماندگار اسلامی ـ ایرانی و تحلیل وضع موجود برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی پایه پنجم (جدید التالیف ، ١٣٩٤) دوره ی ابتدایی کشور جهت مشخص کردن میزان توجه به گزاره ارزشی وطن پرستی و افتخار به ارزش های اصیل و ماندگار اسلامی ـ ایرانی، انجام شد. دربخش تحلیل محتوا مهمترین یافته ها حاکی ازآن بوده است که در مجموع دربخش اهداف میانگین میزان همخوانی اهداف مورد بررسی ١٥/٥٨ درصدبوده است ،که نشان ازتوجه مطلوب به آموزش ارزشها است .
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان توجه به گزاره ارزشي وطن دوستي و افتخار به ارزش هاي اصيل و ماندگار اسلامي ـ ايراني در محتواي کتاب مطالعات پايه پنجم ابتدايي زينب ناصري بازياري (کارشناس آموزش و پرورش شهرستان ميناب ) راضيه ناصري بازياري (کارشناس زبان انگليسي) چکيده کتاب درسي يکي از مهم ترين مراجع يادگيري دانش آموزان در نظام هاي آموزشي محسوب ميشود و بيشترين فعاليت ها و تجربه هاي آموزشي دانش آموزان و معلم حول آن سازماندهي ميشود.
اين پژوهش با هدف نقد و بررسي گزاره ارزشي وطن دوستي و افتخار به ارزش هاي اصيل و ماندگار اسلامي ـ ايراني و تحليل وضع موجود برنامه ي درسي مطالعات اجتماعي پايه پنجم (جديد التاليف ، ١٣٩٤) دوره ي ابتدايي کشور جهت مشخص کردن ميزان توجه به گزاره ارزشي وطن دوستي و افتخار به ارزش هاي ١ - سند تحول بنيادين مشتمل بر ٧ فصل در جلسه ٨٢٦ شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ دوم مرداد ١٣٨٩ تأييد کلي شد و مبناي تمامي سياست گذاريها، برنامه ريزيها و توليد اسناد تحولي در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي جمهوري اسلامي ايران است .
علي عسگري، چهار باشلو در سال (١٣٩٢) در مقاله اي با عنوان « جايگاه مؤلفه هاي حقوق بشر در محتواي کتاب درسي دوره آموزش ابتدايي ايران » بيان مي کنند بر اساس يافته ها، توجه متعادلي به مؤلفه هاي حقوق بشر نشده است .