چکیده:
اندیشه های امام خمینی که در کلام ، نوشته ها و نهایتا وصیت نامه سیاسی- الهی آن حضرت متجلی است نشان میدهد که امام خمینی(ره ) در یک نگاه عمیق و برخاسته از درک مبانی اسلام به عنوان دین پاسخگو به همه نیازهای بشری در همه زمان ها و مکان ها و با انسان شناسی برگرفته از جهان بینی ناب توحیدی به مساله آزادی پرداخته و آن را در ردیف نعمت های خداوند میداند که به انسان عطا شده است . ایشان آزادی را از بزرگ ترین آرمان های انقلاب و نهضت اسلامی قلمداد نموده اند و بر این باورند که هیچ کس و مقامی حق محروم کردن انسان را از آزادی خدادادی ندارد. آزادی از نظر امام خمینی(ره ) دارای حدود و مرزهای تعریف شده ای است که به طور کلی عبارتند از: اصول ، احکام ، ارزش ها و مقدسات اسلامی، مصالح و منافع ملی و جلوگیری از فساد، توطئه و خیانت . آزادی در ادبیات مبارزه ای امام ، همواره یکی از اهداف مهم بوده و در مبارزات قبل از انقلاب ، این کلمه در بیانات ایشان مکررا ذکر شده است . ایشان آزادی را حق اولیه بشر میداند که از همان آغاز خلقت به او عطا شده است و حقی است همانند حق حیات که آدمی قبل از تشکیل جامعه و دولت از آن برخوردار است و دولت نیز موظف به پاسداری از حریم آن است . امام در اوج ارج نهادن به آزادی، آن را نتیجه یگانه پرستی میداند؛ چرا که اعتقاد به خدای یگانه به آزادی می انجامد و سلب آزادی شرک را به ارمغان میآورد. امام خمینی آزادی را در راستای فضیلت ها و ارزش های معنوی بررسی نموده ، و برای آن جنبه فطری و الهی قائل میباشند و تمام ابعاد آن را مورد عنایت اسلام میدانند.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: امام خميني(ره )، ارزش ها، حق اوليه ، اسلام ، انقلاب مقدمه : آزادي به عنوان يک نياز اساسي و فطري در زندگي فردي و اجتماعي انسان هميشه در کانون توجه انسان شناسان ، جامعه شناسان و نظريه پردازان علوم سياسي، حقوق و ساير علوم اجتماعي و انساني بوده و در اين زمينه بحث هاي فراواني نيز صورت گرفته که بخش زيادي از تفکرات سياسي و اجتماعي مدون در حوزه انديشه سياسي امروز و ديروز را به خود اختصاص داده است (هزاوه اي، ١٣٧٩: ص ٨٧).
با دقت در انديشه هاي امام خميني (ره ) که در کلام ، نوشته ها و نهايتاً وصيت نامه سياسي الهي آن حضرت متجلي است معلوم ميشود که امام (ره ) در يک نگاه عميق و برخاسته از درک مباني اسلام به عنوان دين پاسخگو به همه نيازهاي بشري در همه زمان ها و مکان ها و با انسان شناسي خاص برگرفته از جهان بيني ناب توحيدي به مسأله آزادي پرداخته و آن را در رديف نعمت هاي خداوند ميدانند که به انسان عطا شده است و ميفرمايند: «آزادي يک نعمت بزرگ الهي است » (امام خميني، ١٣٦٨، ج ١٨: ٣١٣).