چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر هوش سازمانی بر کسب مزیت رقابتی در بانک ملی ایران میباشد. هوش سازمانی شامل هفت مولفه ی چشم انداز استراتژیک ، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد طبق مدل کارل آلبرشت و مزیت رقابتی شامل سه مولفه ی رهبری هزینه ، تمایز و تمرکز طبق مدل مایکل پورتر میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات ، تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است و از نظر روش تحلیل فرضیه ها، همبستگی است . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد بانک ملی ایران (شعب غرب تهران ) می باشد که تعداد آنها ٤١١ نفر است . برای انجام نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جهت محاسبه ی حجم نمونه ی آماری از فرمول نمونه گیری از جوامع محدود کوکران استفاده گردید و حجم نمونه ١٩٩ نفر تعیین شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که فرضیه ی اصلی و فرضیات فرعی تحقیق مورد تایید قرار گرفت . به عبارت دیگر هوش سازمانی و هر یک از مولفه های آن (چشم انداز استراتژیک ، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد) بر کسب مزیت رقابتی در بانک ملی ایران اثر مثبت و معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
(1391 1 Organizational Intelligence 2 Competitive Advantage 3 Albrecht بررسي اثر هوش سازماني بر کسب مزيت رقابتي در بانک ملي ايران / ٩٧ هوش سازماني بنابر تعريف آلبرشت به مفهوم ظرفيت يک سازمان براي به کارگيري همه ي نيروي فکري کارکنانش و تمرکز آن نيروي فکري بر انجام مأموريت سازمان مي باشد (آلبرشت ، ٢٠٠٩) و شامل هفت مؤلفه ي چشم انداز استراتژيک ١، سرنوشت مشترک ٢، ميل به تغيير٣، روحيه ٤، اتحاد و توافق ٥، کاربرد دانش ٦ و فشار عملکرد 7 است (عبدلي کردستاني و همکاران ، ٢٠١٣).
کسب مزيت رقابتي در جذب نقدينگي و سپرده هاي مشتريان براي بانک ملي ايران نيز که عهده دار ارائه ي خدمات مالي به شهروندان در کشور ميباشد از اهميت مضاعفي برخوردار است و همواره مورد توجه مديران و سياستگذاران آن قرار گرفته است ؛ لذا دستيابي به راهکارهاي مناسب بهبود آن از طريق افزايش هوش سازماني به عنوان مسأله ي پژوهش اين تحقيق تلقي شده و در زمره ي اهداف اين پژوهش قرار گرفت .
/ شکل ٢-١ مدل هوش سازماني آلبرشت (آلبرشت ، ٢٠٠٣) 1 Knowledge Management 2 Organizational Learning 3 Matsuda 4 Glynn بررسي اثر هوش سازماني بر کسب مزيت رقابتي در بانک ملي ايران / ٩٩ وي با ٢٥ سال تجربه در زمينه ي مشاوره ي مديريت وکار در ارتش آمريکا به عنوان افسر اطلاعات ، مديريت برنامه ي غيرنظامي دولت فدرال آمريکا، مدير بازاريابي يک شرکت فضانوردي و غيره قانوني را تحت عنوان " قانون آلبرشت ١" در عرصه ي مسائل سازمان و مديريت در اين کتاب مطرح مي کند که نتيجه ي سالها تجربه و پژوهش وي ميباشد (جعفري و همکار، ١٣٨٨).