چکیده:
در این پژوهش رابطه برنامه های آموزش ضمن خدمت بامیزان خلاقیت درتدریس معلمان ابتدایی شهر تهران درسال تحصیلی ١٣٩٠-٩١ مورد بررسی قرار گرفته است .آیا برنامه های آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت درتدریس معلمان ابتدایی شهر تهران رابطه ای دارد؟ نوع پژوهش توصیفی -پیمایشی است .جامعه آماری دراین پژوهش کلیه معلمان ابتدایی مناطق نوزده گانه شهر تهران می باشد.نمونه آماری ٣٨٢نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند.ابزار اندازه گیری دراین پژوهش دوپرسشنامه محقق ساخته می باشد.این دوپرسشنامه شامل سه سطح دانش ،نگرش ومهارت می باشد.ضریب آلفای پرسشنامه معلمان آموزش ندیده ٩٧/٠ومعلمان آموزش دیده ٩٨/٠می باشد.از آزمون t گروه های مستقل ،آزمون لوین ،آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شده است .داده های به دست آمده ازپرسشنامه هاوبه کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شده اند.میانگین هرسه متغیر دانش ، نگرش ومهارت استفاده ازروشهای تدریس خلاق و همچنین نمره کل خلاقیت درتدریس درمعلمانی که دردوره های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده اند بیشتر ازگروه مقابل میباشد.نتایج این پژوهش نشان داد که شرکت دربرنامه های آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزایش میزان خلاقیت درتدریس مرتبط بوده ومیزان خلاقیت درتدریس معلمانی که دردوره های حضور داشته اند بیشتر ازگروه مقابل میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان داد که شرکت دربرنامه هاي آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزايش ميزان خلاقيت درتدريس مرتبط بوده وميزان خلاقيت درتدريس معلماني که دردوره هاي حضور داشته اند بيشتر ازگروه مقابل ميباشد.
سؤال کلي تحقيق :آيا برنامه هاي آموزش ضمن خدمت باميزان خلاقيت درتدريس معلمان ابتدايي شهر تهران رابطه اي دارد ؟ جدول ٧:نتايج آزمون t گروههاي مستقل براي مقايسه ميزان خلاقيت در تدريس دوگروه شرکت کرده وشرکت نکرده دردوره ها متغير تفاوت تفاوت بين t df sig ميانگينها خطاهاي معيار دانش تدريس 40/0 086/0 66/4 380 0001/0 خلاق نتايج جدول فوق نشان ميدهد ميانگين خلاقيت درتدريس دوگروه بايکديگر تفاوت معنادار داشته (t(٣٨٠) =٦٦/٤ p<٠٥٠)،اين تفاوت به نفع گروه شرکت کرده دردوره هاي آموزش ضمن خدمت ميباشد.
سوال دوم تحقيق :آيا شرکت دربرنامه هاي آموزش ضمن خدمت توسط معلمان باتغيير نگرش آنها در بکار گيري خلاقيت رابطه دارد؟ جدول ٩:نتايج آزمون t گروه هاي مستقل براي مقايسه تغيير نگرش تدريس خلاق دو گروه شرکت کرده وشرکت نکرده دردوره ها متغير تفاوت تفاوت بين t df sig ميانگينها خطاهاي معيار نگرش تدريس 43/0 091/0 71/4 380 0001/0 خلاق نتايج جدول فوق نشان ميدهد ميانگين تغيير نگرش دربه کارگيري روشهاي تدريس خلاق دوگروه با يکديگر تفاوت معنادار داشته (t(٣٨٠) =٧١/٤ p<٠٥٠) ،اين تفاوت به نفع گروه شرکت کرده در دورههاي آموزش ضمن خدمت ميباشد.
بنابراين ميتوان اظهار داشت که شرکت دربرنامه هاي آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزايش تغيير نگرش دربه کارگيري روش هاي تدريس خلاق مرتبط بوده وآنهائيکه دردوره هاحضور داشته اند تغيير نگرش بيشتري دراين زمينه نسبت به گروه ديگر دارند.