چکیده:
بازاریابی علمی است نو پا و جوان، اما در همین مدت کوتاه هم همواره به دلیل ورود مسائل غیر اخلاقی و غیر عرفی به حوزه فعالیت هایش با انتقادهایی رو به رو بوده است. استفاده از کلیشه هاي نامطلوب در تبلیغات مانند به تصویر کشیدن زنان به عنوان سوژه هاي جنسی، استفاده از قهرمانان ورزشی براي تبلیغ محصولات مضرر سلامت مردم و نمونه هایی از این قبیل، نشانه ي بارز نقض اصول اخلاقی می باشد. از انجاییکه بازاریابی یک دانش وارداتی
از غرب بوده است، به تبع مبتنی بر نظام سرمایه داري می باشند، بنابراین اغلب به دنبال ترویج مصرف گرایی در جامعه به منظور کسب منفعت و سود بیشتر هستند، درحالی که رشد مصرف گرایی و اسراف در جامعه برخلاف
مبانی اخلاقی شریعت ناب اسلام می باشد. بنابراین ضرورت مطالعه در زمینه ي اخلاق در بازاریابی با رویکرد اسلامی وجود دارد. در این مقاله انتقادهاي وارده نسبت به بازاریابی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و هدف اصلی از انجام این تحقیق تبیین معیارها و اصول اخلاقی در بازاریابی با رویکرد اسلامی و بررسی چالش هاي بازاریابی می باشد.
خلاصه ماشینی:
در اقتصاد سوسياليستي، دولت محور همه تصميمات و صاحب همه بخش هاي اقتصادي است و چيزي تحت عنوان «من » وجود ندارد که اين ديدگاه از لحاظ کل گرايي و برتري حقوق اجتماعي بر حقوق فردي با الگوي اسلامي شباهت هايي دارد، اما به دليل حذف بخش خصوصي و نفع شخصي با ديدگاه اسلام شکاف پيدا ميکند.
( Dunfee Smith, and (Ross 1999; Lawrence 2002; Laczniak 1999; Lund 2000 تعدادي از مقاله ها (١٩٩٩ ,Gaski) اخلاقيات بازاريابي را با هدف جمع آوري مجموعه اي از تمام استانداردهاي اخلاقي بررسي کردهاند و به اين نتيجه رسيدند که اغلب بازاريابان به علايق شخصي خودشان عمل ميکنند و رفتارهاي غيراخلاقي خود را تا زماني که با قانون مواجه شوند، به پايان نميرسانند.
بيشتر مردم توافق دارند که مجموعه اي از اصول اخلاقي و يا ارزشها بايد بر اعمال تصميم گيرندگان بازاريابي حاکم باشد و بيشتر بازاريابان نيز بر اين عقيدهاند که تصميمات آنها بايد مطابق اصول پذيرفته شدهاي (درست يا غلط ) باشد، اما متأسفانه همه مشتريان و فروشندگان و عرضه کنندگاني که با يکديگر رقابت ميکنند، به استانداردهاي اخلاقي يکساني پايبند نيستند؛ در نتيجه گاهي مديران بازاريابي مجبور ميشوند کارهايي انجام دهند که با اعتقادات و آموخته هاي آنها مطابقت ندارد (يا از حيث ارزشهاي فردي و يا از حيث استانداردهاي رسمي شرکت ) تا بتوانند يک فروش را به اتمام برسانند و يا حتي از رقابت عقب نمانند.