چکیده:
هدف این تحقیق،بررسی اثر قابلیت بازاریابی،قابلیت عملیاتی و استراتژی تنوع بر عملکرد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.به دین منظور،تعداد123 شرکت از صنایع مختلف به عنوان نمونه آماری انتخاب شد و از طریق رگرسیون خطی اثر متغیرهای مستقل بر عملکرد طی دوره ی 3 ساله(1390 تا 1392)برای شرکت های نمونه،مورد بررسی قرار گرفت.از معیارهای حسابداری برای ارزیابی قابلیت های بازاریابی و عملیاتی شرکت ها و از تعداد کالا ها و خدمات موجود در سبد فروش کالا و خدمات شرکت ها برای ارزیابی استراتژی تنوع بهره گرفته شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که قابلیت های عملیاتی و بازاریابی باعث بهبود عملکرد شرکت های نمونه می شود.ضمن این که نتایج آماری با استفاده از رگرسیون نشان دهنده ی اثر معکوس تنوع بر عملکرد می باشد.به عبارت دیگر،طبق نتایج این تحقیق،هر چه تعداد کالاها و خدمات شرکت ها تنوع کمتری داشته باشند،عملکرد آن ها بهتر می باشد.
خلاصه ماشینی:
به دين منظور، تعداد ١٢٣ شرکت از صنايع مختلف به عنوان نمونه آماري انتخاب شد و از طريق رگرسيون خطي اثر متغيرهاي مستقل بر عملکرد طي دوره ي ٣ ساله (١٣٩٠ تا ١٣٩٢) براي شرکت هاي نمونه ، مورد بررسي قرار گرفت .
از معيارهاي حسابداري براي ارزيابي قابليت هاي بازاريابي و عملياتي شرکت ها و از تعداد کالاها و خدمات موجود در سبد فروش کالا و خدمات شرکت ها براي ارزيابي استراتژي تنوع بهره گرفته شده است .
1 Vanhaverbeke 2 Van de Vrande 3 Chesbrough 4 Narayanana 5 Yang 6 Zahra 7Organizational Capabilities 8 Porter 9 Balasubramanian & Bhradwaj 10 Resource Based-View 11 Stinchcombe اگرچه هم تحليل داخلي نقاط قوت و ضعف سازماني و تحليل هاي خارجي فرصت ها و تهديدات توجه کافي در ادبيات دريافت کرده اند، اخيراً گرايش بيشتر بر تمرکز اصلي بر فرصت ها و تهديدات سازمان در محيط رقابتي اش بوده است (بارني،١٩٩١).
بنابراين کاملاً واضح است که ديدگاه مبتني بر منابع مزيت رقابتي، به اين علت که ارتباط بين ويژگي هاي داخلي سازمان و عملکرد را آزمون مي کند، نمي تواند براين فرضيات بنا شود.
007 همانگونه که در نگاره (٢) نشان داده شده است ، همبستگي قوي و مثبتي بين قابليت هاي بازاريابي و عملياتي و عملکرد شرکت ها وجود دارد.
نتيجه گيري و پيشنهادها اين پژوهش با هدف بررسي اثر قابليت هاي بازاريابي و عملياتي و استراتژي تنوع بر عملکرد شرکت انجام شده است .
با توجه به نتايج تحقيق به شرکت ها پيشنهاد مي شود ضمن تقويت قابليت هاي بازاريابي و عملياتي خود، جهت بهبود عملکرد خود تنوع کمتري به سبد محصولات خود بدهند.