چکیده:
دانش و اطلاعات در دنیای امروز مهم ترین سرمایه محسوب می شود. در این مقاله به بررسی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده پرداخته میشود. نتایج نشان میدهد برای استفاده بهینه از دانش و اطلاعات و همچنین منابع انسانی به عنوان سرمایه اجتماعی مدیریت دانش امری ضروری به نظر میرسد. مدیریت دانش رویکردی برای ایجاد سازمان یادگیرنده است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل اصلی در صحنه مدیریت دانش مطرح میباشد.
خلاصه ماشینی:
فرهنگ سازماني و مديريت دانش در سازمان هاي يادگيرنده علي معقول (استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور) Ali. maghool@yahoo.
مديريت دانش رويکردي براي ايجاد سازمان يادگيرنده است و فرهنگ سازماني به عنوان يک عامل اصلي در صحنه مديريت دانش مطرح ميباشد.
نتايج پژوهش امين بيدختي، مکوند حسيني و احساني (١٣٩٠) نشان داد که فرهنگ سازماني يکي از مهمترين ابزارهاي استقرار و اجراي موفقيت آميز مديريت دانش در سازمان ها محسوب مي شود.
مديريت دانش رويکردي براي ايجاد سازمان يادگيرنده است ، سازماني که اعضاي آن مي توانند دانش را کسب ، تسهيم و خلق کنند و در تصميم گيري هاي خود از آن سود جويند.
فرهنگ سازماني و مديريت دانش در سازمان هاي يادگيرنده داونپورت و پروساک دانش را ترکيبي منعطف و قابل تبديل از تجارب ، ارزشها و اطلاعات معني دار مي دانند که چارچوبي را براي ارزيابي و انسجام اطلاعات و تجارب جديد ارائه ميدهد (محمد کاملي، ١٣٨٧، ص ١٩).
امروزه در عصر پيشرفت شتابان دانش و فناوري که در سيماي مدارس به کلي در حال تغيير است برخورداري مديران و معلمان از دانش ، اطلاعات ، فنون ، اصول و راهبردهاي آموزشي به تنهايي کافي نيست ، بلکه ساماندهي، به کارگيري و استفاده بهنگام و بجا از اطلاعات در محيط هاي آموزشي امري ضروري و الزام آور است (امين بيدختي، مکوند حسيني و احساني، ١٣٩٠، ص ١٩٢) رهبر سازمان يادگيرنده بايد تحول آفرين ، مشوق نوآوري و يادگيري باشد تا بتواند استعدادهاي افراد دانشگر را شکوفا سازد و ضمن توانمندسازي، اعتماد آنها را جلب نمايد.