چکیده:
افراد در هزاره سوم كه به عصر انفجار و مهاجرت دانش لقب گرفته است بطور دائم دست خوش تغييرات و دگرگوني در روندها و رفتارها و منش هاست كه به ناچار نظام آموزشي را تحت تأثير خود قرار مي دهد و هر گونه تغيير در سازمان، نيازمند كاركنان و مديراني است كه انعطاف پذير بوده و با تغييرات سازگار باشند
هر تغييري براي بهبود و توسعه سازمان صورت مي پذيرد در اين شرايط مديراني موفق خواهند بود كه با آگاهي و درك، از منابع انساني بتوانند ارتباط تنگاتنگي بوجود آورند و با ايجاد بستري مناسب براي خلاقيت در سازمان در جهت راهبردهاي جديد براي مقابله با تهديدات محيطي و ادامه حيات سازمانهاست
نهاد آموزش و پرورش يکي از بزرگترين توليد كننده اطلاعات و بي ترديد عمده ترين مصرف كننده و ذخيره كننده اطلاعات و دانايي محسوب ميگردد. امروزه دانايي، مهمترين شاخص توسعه يافتگي و بالاترين ثروت ملي محسوب مي شود. در جامعه اطلاعاتي كه دانايي اساسي ترين ثروت جامعه است، شرط ايجاد ارزش افزوده آن تبديل دانايي به توانايي است (ابطحي و صلواتي1385). مديريت دانش شامل رآيندهايي مي باشد كه ايجاد، توزيع و به كار بردن دانش را در جهت اهداف سازماني هدايت مي كند. در واقع اين فرآيندها به افراد سازمان كمک مي كند تا خلاقيت و توانايي هايشان را جهت ايجاد ارزش هاي مطلوب بکار گيرند. مديريت دانش فرآيندي است كه طي آن سازمان به توليد ثروت از دانش و يا سرمايه فکري خود مي پردازد(1995NONaka,Takeuchi ).امروزه محيط سازمانها به لحاظ تحولات علمي و فن آوري روز به روز بي ثبات تر و پيچيده تر مي شوند؛ اما عوامل محيطي حيات سازمان را تهد يد مي كنند. در چنين شرايطي سازمان هايي برنده و كامياب هستند كه ضمن كسب دانش و آگاهي وسيع از عوامل محيطي، حفظ بقا و حيات خود، زمينه رشد و پويايي و افزايش عملکرد سازمان را بهبود و ارتقا بخشند. دراكر (1990) معتقد است كه مهمترين منابع اقتصادي ديگر سرمايه يا منابع طبيعي و نيروي كار نبوده، بلکه دانش و دانش آفريني است كه عامل اصلي بقا و رشد سازمانها در شرايط رقابتي مي باشد. پس در اين عصر بايد با به كار گيري دانش در شيوه هاي مختلف به مزیت رقابتی پایدار دست یافت(تورنس،ئی پال 1979).
خلاصه ماشینی:
Sig) 0/000 تفسير: مقدار بدست آمده براي r محاسبه شده (٠/٥٢٧ م r) در سطح اطمينان ٩٥% ، (٠/٠٥= α ) از مقدارr جدول بحراني (٠/١٩ = r) بزرگتر است ، از طرفي P مقدار نيز (٠/٠٥ > Sig) بدست آمده است يعني فرضيه تحقيق با اطمينان بيشتر مورد تائيد قرار مي گيرد، بنابراين با اطمينان ٩٥% مي توان ادعا کرد بين مديريت دانش با قابليت انعطاف پذيري کارکنان آموزش و پرورش ارتباط مثبت وجود دارد، که مقدار اين همبستگي ٠/٦ ميباشد.
Sig) 0/000 تفسير: مقدار بدست آمده براي r محاسبه شده (٠/٦٨٣ م r) در سطح اطمينان ٩٥% ، (٠/٠٥ α ) و مقدارr جدول بحراني (٠/١٩ ب r) بزرگتر است ، از طرفي P مقدار نيز (٠/٠٥ >Sig) بدست آمده است يعني فرضيه تحقيق با اطمينان بيشتر مورد تائيد قرار ميگيرد، بنابراين با اطمينان ٩٥% ادعا ميکنيم بين مديريت دانش با قابليت ابتکار کارکنان آموزش و پرورش ارتباط مثبت وجود دارد، که مقدار اين همبستگي ٦٩ /٠ ميباشد.
Sig) 0/000 تفسير مقدار بدست آمده براي r محاسبه شده (٠/٧١٢ م r) در سطح اطمينان ٩٥% ، (٠/٠٥ α )، و مقدارr جدول بحراني (٠/١٩ ب r) بزرگتر است ، از طرفي P مقدار نيز (٠/٠٥ >Sig) بدست آمده است يعني فرضيه تحقيق ، اطمينان بيشتر مورد تائيد قرار مي گيرد، بنابراين با اطمينان ٩٥% ميتوان ادعا کرد بين مديريت دانش با قابليت سيالي کارکنان آموزش و پرورش ارتباط مثبت وجود دارد ، که مقدار اين همبستگي ٠/٦١ ميباشد.