چکیده:
مجمع عمومی سازمان ملل متحددردسامبر2008،"کنوانسیون ملل متحد در مورد قراردادهای حمل بین المللی کالاها به صورت کلی یا جزیی از طریق دریا"راتصویب کرد. این کنوانسیون که به"مقررات روتردام" معروف شد در23سپتامبر 2009 (اول مهر1388) منتشرگردید. کنوانسیونهای قبلی در زمینهی حمل و نقل دریایی، در خصوص تعهدات ومسئولیت فرستنده مقررات جامعی ندارند. کنوانسیون روتردام در فصل هفتم تحت عنوان" تعهدات فرستندۀ کالا نسبت به متصدی حمل و نقل"، به این بحث پرداخته و مقررات جامعی را تدوین نموده است. این مسئولیتها و تعهدات فقط در برابر متصدی حمل و نقل و محدود به حمل کالاها میباشد. بعلاوه، مسئولیت فرستنده محدود به فقدان کالاها یا ورود خسارت مستقیم بر کالاهاست و خسارت وارده به کالاها ناشی از تأخیر در تحویل آنها را در بر نمیگیرد. در مجموع، از بررسی مواد موجود در کنوانسیون، بویژه فصل هفتم که موضوع اصلی این کار تحقیقی است، میتوان این نتیجهگیری را به قانونگذار داخلی پیشنهاد داد که میان مسئولیت فرستنده و متصدی حمل و نقل نوعی تعادل بر قرار شده و بر خلاف کنوانسیونهای پیشین در این زمینه، کنوانسیون روتردام یکطرفه به نفع فرستنده یا متصدی حمل و نقل عمل ننموده و تعهدات و مسولیتهای فرستنده افزایش نیافته، بلکه به لحاظ حقوقی و قانونی موارد تعهدات و مسولیتهای وی وضعیت بهتری برای استناد یافتهاند. در واقع پیوستن به این کنوانسیون یک بازی برد- برد را هم برای کشورهای متصدی حمل و نقل و هم برای کشورهای فرستنده، از قبیل کشورمان، به ارمغان میآورد.
خلاصه ماشینی:
"در حالیکه این موارد را به ضرر خود می دانند: مطرح شدن تعهدات فرستنده به صورت شفاف و صـریح ؛ طـرح قواعد شفاف در خصوص تحویل کالا؛ مطرح شدن مبنای مسئولیت در قالبی شـفاف و صـریح ؛ طـرح رژیـم بهبـود یافته تری برای بیراهه رفتن در دریا؛ مجاز دانستن متصدی حمل که تحت شرایطی، بدون این که هر گونه سند حمل قابل انتقالی را مشاهده کند، کالا را تحویل دهد؛ در حالیکه هم چنان حقوق تمام طرفین قابل حفظ است ؛ حل ایـن مشکل که چگونه میتوان در حمل و نقل مرکب به خسارت مخفی پرداخت ؛ ابداع مقررات جدیـد و شـفاف بـرای کالاهای تحویل داده نشده؛ در پایان، پس از بررسی موضوع مسئولیت در کنوانسیون روتـردام و اشـاره بـه رویکـرد اتخاذ شده در این کنوانسیون در خصوص مسئولیت متصدیان حمل و فرستندگان، پیشنهاد ما این است که کشور ما که تقریبا در زمره کشورهای فرستنده میباشد به قواعد روتردام به مثابه یک بازی برد - برد بنگرد نه یک بازی برد- باخت ، و به مزایای بیشماری بنگرد که کارگزاران عرصه تجارت بین الملل اعم از فرستندگان و متصـدیان حمـل و نقل ، هر یک به نحوی، از آن بهره مند میگردند.
Thana, Elson, "Shippers Obligations and Liabilities under Rotterdam Rules", Master Thesis, Supervised by Abhinayan Basu Bal, University of Lund, ٢٠١٠.
Thana, Elson, "Shippers Obligations and Liabilities under Rotterdam Rules", Master Thesis, Supervised by Abhinayan Basu Bal, University of Lund, ٢٠١٠."