چکیده:
برخی دیگر از انواع جدیدتر جرایم بینالمللی دریایی در دوران اخیر نیز مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفتهاند.در میان انواع مختلف جرایم مذکور با توجه به درجه اهمیت آنها و اینکه روند مقابله جهانی با آنها به انعقاد معاهدات بینالمللی منجر شده باشد، در تحقیق پیش رو دو مورد از جرایم مهم، یعنی دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتیها به همراه تروریسم دریایی مورد توجه قرار بر خلاف دزدی دریایی و تجارت برده که بهعنوان اولین مصادیق جنایات بینالمللی محسوب گردیده و اِعمال صلاحیت جهانی در ارتباط با تعقیب و مجازات مرتکبین آنها از گذشته تا کنون فراهم بوده است؛ گرفته است.گسترش معاهدات در جهت مقابله با جرایم فوق بهویژه در مناطق ورای اعمال صلاحیت دولتها، محور عمده مباحث مطروحه در این تحقیق میباشد. در این راستا، کنوانسیونهای چهارگانه ژنو (1958) و حقوق دریاها (1982)، کنوانسیون 1988 رم و پروتکل ضمیمه مربوط به امنیت دریانوردی، به همراه سایر اسناد بینالمللی، منطقهای و دوجانبه مربوطه که همگی به مبارزه با جرایم بینالمللی دریایی اختصاص دارند، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است
خلاصه ماشینی:
گزارش فارس به نقل از روزنامه سعودی «عکاظ »، ١٣٨٧/٦/٢٠ 99 ٣ - مفهوم دزدی دریایی: مستفاد از ماده ١٠١ کنوانسیون ١٩٨٢ حقوق دریاها، دزدی دریایی در معنای اصلی و دقیق خود: «هرگونه عمل خشونت آمیز یا بازداشت غیر قانونی، یا هر عمل خسارت بار ارتکاب یافته به وسیله خدمه یا مسافران یک کشتی یا هواپیمای خصوصی، برای اهداف شخصی، در دریای آزاد، علیه کشتی یا هواپیمای دیگر که با قصد غارت همراه باشد.
نظر عموم حقوقدانان بر آن است که یک کشتی جنگی یا دیگر کشتیهای دولتی که تحت حاکمیت یک دولت شناخته شده یا متخاصم قرار دارند، تا زمانی که در چنین وضعیتی باقی بمانند، اگر چه مرتکب اعمال خشونت بار غیر قابل توجیه شوند، اقدام آنها دزدی دریایی محسوب نمیشود و تنها مجازات متخلفین و جبران خسارت را باید از دولت صاحب پرچم درخواست نمود.
(مستفاد از ماده ١٧ کنوانسیون ١٩٥٨ ژنو (راجع به دریای آزاد) و هم - چنین ماده ١٠٣ کنوانسیون ١٩٨٢ حقوق دریاها) اعمال راهزنی دریایی آن گونه که در بالا تعریف شد، چنانچه به وسیله کشتی جنگی یا دولتی یا هواپیمای دولتی انجام شود، که خدمه آن شورش کرده و هدایت کشتی یا هواپیما را به دست گرفته باشند، به منزله اعمالی است که به وسیله یک کشتی یا هواپیمای خصوصی انجام شده باشد.
در این راستا، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در گزارش خود اعلام داشته است : «بیشتر حملات علیه کشتیها در محدوده دریای سرزمینی دولت ها صورت میگیرد، که در چارچوب تعریف کنوانسیون حقوق بین الملل دریاها در مورد دزدی دریایی نمی گنجد.