چکیده:
یکی از مباحث مهم در بین تمام ملل از جمله مسلمانان مسئله ازدواج میان افراد و صحیح بودن مبانی آن است. در اسلام برخی ازدواج ها از لحاظ قوانین شرعی وعرفی صحیح نیستند ازدواج هاي » که شامل ازدواج با محارم، ازدواج با غیرمسلمان می شود . این مقاله با عنوان و به هدف بررسی دقیق فقهی حقوقی بطلان ازدواج با محارم و با « باطل و مبانی فقهی آن غیرمسلمان پرداخته که به روش تحلیلی و اسنادي از میان کتب و مقالات فقهی و حقوقی
ارایه شده است. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب ارایه شده در نهایت نتایج مهمی حاصل گردید از جمله اینکه: که، مبناي فقهی ازدواج هاي باطل هم آیات و هم روایات هستند . ازدواج با محارم را هم عرف و هم شرع ممنوع کرده است . ازدواج مسلمان با غیرمسلمان دو حالت دارد. ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان کتابی و غیرکتابی مطلقا ممنوع، ولی ازدواج مرد مسلمان با غیرمسلمان اهل کتاب جایز و با غیراهل کتاب ممنوع می باشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، به دلیل این که مباحث ازدواج های حرام بسیار گسـترده اسـت ، و حـوزههـای مختلفـی را فـرا می گیرد، در این مقاله دو مبحث ازدواج با محارم سببی و نسبی و ازدواج بـا غیرمسـلمان مـورد بررسـی / قرارمی گیرد و این سوالات اساسی مطرح می شوند: مبانی فقهی باطل بودن و حرمت ازدواج با محارم سببی و نسبی و غیرمسلمان چیست ؟ مبانی تفاوت ازدواج زن و مرد مسلمان با غیر مسلمان چیست ؟ نگارنده برای یافتن پاسخ سوالات به روش کیفی و تحلیلی و با مطالعه کتابخانه ای و اسنادی با تکیه بر منابع اصیل اسلامی همچون قرآن و روایات، فرضیات ذیل را تدوین نمود: گفتار دوم: بیان مفاهیم برای درک مسایل و موضعات مختلف ابتدا لازم است تا آن مفاهیم تعریف شوند تا منظور نویسـنده از آن مفهوم روشن شود.
همچنین صاحب جواهر می فرماید: در این که معنای نکاح شرعا عقد باشد جای بحث وجود دارد، چه این که واژه نکاح مانند بسیاری از عناوین فقهی قبل از پیدایش دین نیز در میان جوامع مطرح بوده، چنان که بیع به معنای عقد نیست ، بلکه به معنای نقل ملک است وقهرا نکاح نیز چنین است ، شـاهد، ایـن کـه در موقع عقد هنگامی که زن به عنوان طرف قرار داد می گوید: انکحت ، عقد را قصد نمی کند، بلکـه سـلطه مرد وصاحب حق شدن او در کامجویی از همسرش را در برابر مهر معین قصـد دارد.
الف ) ادله مخالفان ازدواج با زنان اهل کتاب صاحب جواهر، ضمن بحث از موثقه ، سخنی دارد که حاصل آن چنـین اسـت : «در ایـن روایـت ، پـس از سخن ابن جهم که (لایجوز تزویج نصرانیۀ علی مسلمۀ ولاعلی غیر مسلمۀ) وایـن کـه آیـه (ولاتنکحـوا / المشرکات)، آیه (والمحصنات من الذین اوتوا الکتاب) را نسخ کرده است ، بیش از این نـدارد کـه امـام(ع ) تبسم کرد و ساکت شد.