چکیده:
مقاله حاضر حاصل طرح پژوهشي است.هدف اين پژوهش شناخت تاثير اجتماعي،اقتصادي و فرهنگي بازار بزرگ ايراني اسلامي بر پايداري شهر جديد انديشه با استفاده از ديدگاه بورديو و لئونارد دهل است.پژوهش حاضر با طرح اين پرسش كه چه رابطه اي بين تاثيرات اجتماعي،اقتصادي و فرهنگيِ بازار بزرگ ايراني- اسلامي(هنگام ساخت و اتمام ساخت)و پايداري شهر جديد انديشه وجود دارد؟ نقاط قوت و ضعف پروژه بازار بزرگ ايراني- اسلامي بر و پايداري شهر جديد انديشه كدامند؟ به تحليل و تبيين موضوع پژوهش پرداخته است.روش تحقيق اين پژوهش،پيمايشي و ابزار سنجش،پرسشنامه پنج گزينه اي مبتني بر مقياس ليكرت است. بحث اعتبار محتوايي CVR ابزار سنجش 83/0 است و سنجش روايي سازه اي با استفاده از تكنيك تحليل عاملي و آماره KMO برابر 90/0 بدست آمده كه در سطح بالا و نشان از همبستگي گويه هاي مقياس است. نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش تعداد 524 نفر ساكنين شهر انديشه و كسبه محل مي باشند.شيوه نمونه گيري بر اساس شيوه سيستماتيك انجام شده است.يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در هنگام ساخت، متغير تاثير اقتصادي با ميزان 14/0 و متغير تاثير اجتماعي با ميزان 18/0و متغير تاثير فرهنگي با ميزان 21/0،متغير وابسته پايداري شهر انديشه را مورد پيش بيني قرار مي دهد و در پايان ساخت، متغير تاثير اقتصادي با ميزان 19/0 و متغير تاثير اجتماعي با ميزان 15/0و متغير تاثير فرهنگي با ميزان 31/0،متغير وابسته پايداري شهر انديشه را مورد پيش بيني قرار مي دهد.بنابراين متغير فرهنگي بيشترين تاثير را دارد.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر در قالب نظریهی بوردیو میتوان اذعان داشت که وجود ساختارها و امکانات؛ مانند ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بازار بزرگ ایرانی اسلامی؛ میتواند بر رفتار شهروندی یا ساختارهای ذهنی افراد که متأثر از ملکهی ذهن شدن ارزشها و هنجارها و عوامل خارجی است مؤثر واقع شود؛ به گونهای که هر اندازه امکانات و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی به گونهی دقیق، مطلوب و با کیفیت بهتری عرضه شده و مورد پذیرش واقع شوند، احتمالا باعث خواهد شد که بر ارزشها، هنجارها و عملکرد و کنش شهروندان در قالب رفتار خرید شهروندی مؤثر واقع شود و به توسعهی پایدار شهر کمک کند؛ همچنین با توجه به نتایج بدست آمده به دیدگاه لئونارد دهل و نظریهی نیازسنجی شهری که بر نیازهای شهروندان از جمله نیازها و امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیست محیطی؛ نیازهای عملکردی و هنری و آموزشی، در قالب امکانات و ساختارهای گوناگون تأکید دارد نزدیک میشویم."