چکیده:
عصر کنونی را عصري می دانند که هدف تعلیم و تربیت یا تدریس تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشري به نسل جدید نیست، بلکه رسالت آموزش و پرورش ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها، شناخت ها و در نهایت رفتار
انسانهاست؛ در چنین وضعیتی باید بدنیال تعلیم و تربیت واقعی با همکاري خانه و مدرسه بود. در این پژوهش که از نوع تحقیقات کیفی است هدف این استتا با روش توصیفی-تحلیلی بدین سوال پاسخ داده شود که چالش هاي تربیتی حاصل از افراط و تفریط مدرسه و خانه چیست و راهکار درمانم آنها چه می باشد؟ در پایان نیز پس از تجزیه و تحلیل کیفی اطلاعات پژوهش بدین نتیجه رسیدیم که همکاري بین مدرسه و خانه در تعلیم و تربیت و ابعاد مهم آن از جمله یعد تربیت دینی، سیاسی، اخلاقی می تواند دافرادي را تربیت کند که ایده آل جامعه بوده، از دسیسه هاي دشمنان از طریق ابزار هاي مختلف مجازي و اینترنت در امان بوده و پیشرفت و آبادي کشور را بدنبال خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
نگاهي نقادانه به تناقض هاي تربيتي؛ از سخت گيريهاي تربيتي تا سهل انگاري هاي خانوادگي؛ چالش ها و راهکارها احمد محمدي (کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پيام نور تهران) چکيده عصر کنوني را عصري مي دانند که هدف تعليم و تربيت يا تدريس تنها انتقال ميراث فرهنگي و تجارب بشري بـه نسل جديد نيست ، بلکه رسالت آموزش و پرورش ايجاد تغييرات مطلوب در نگرش ها، شناخت ها و در نهايت رفتار انسانهاست ؛ در چنين وضعيتي بايد بدنيال تعليم و تربيت واقعي با همکاري خانه و مدرسه بود.
در اين پژوهش کـه از نوع تحقيقات کيفي است هدف اين استتا با روش توصيفي-تحليلي بدين سوال پاسخ داده شود که چـالش هـاي تربيتي حاصل از افراط و تفريط مدرسه و خانه چيست و راهکار درمانم آنها چـه مـي باشـد؟ در پايـان نيـز پـس از تجزيه و تحليل کيفي اطلاعات پژوهش بدين نتيجه رسيديم که همکاري بين مدرسه و خانه در تعلـيم و تربيـت و ابعاد مهم آن از جمله يعد تربيت ديني، سياسي، اخلاقي مي تواند دافرادي را تربيت کند که ايده آل جامعه بـوده، از دسيسه هاي دشمنان از طريق ابزار هاي مختلف مجازي و اينترنت در امـان بـوده و پيشـرفت و آبـادي کشـور را بدنبال خواهند داشت .
مدرسه مکاني است که نيازهاي کودکان و نوجوانان براي زندگي در اجتماع را برآورده مي سازد در اين زمينه نقش بسزاي دارد و به قولي" در جامعه امروز مدرسه رسـالت تربيـت کودکـان را در چهـارچوب هـدفها و برنامـه هـاي شخص تربيت عمومي عهده دار مي باشد آموزش و پرورش عمومي به نيازهاي تربيتي هر گروه در قالب هدفهاي کلي تربيت و رشد کم و بيش پاسخ مي دهد"(معيري،١٣٦٤).