چکیده:
مقدمه: مشكلات معلولين شنوايي غالباً تنها از جنبة ارتباطي مورد توجه قرار ميگيرد. اگرچه مشكل ارتباطي، عمده ترين نقص ناشي از كم شنوايي است، احتمال دارد مشكلات جسمي ديگري نيز با كم شنوايي همراه باشد. در اين رابطه، نقص تعادلي با آسيب به يكپارچگي حسي و رشد حركتي، يكي از
نقايصي است كه غالباً در معلولين شنوايي مشاهده مي شود. هدف از اين پژوهش مطالعه تاثير هشت هفته تمرينات حركات موزون بر تعادل ايستا و پوياي كودكان كم شنواي دچار مشكل كم شنوايي حسي عصبي و اختلال دهليزي بود.مواد و روش ها:پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت.بدین منظور 25 کودک 7 تا 10 ساله کم شنوای دچار مشکل کم شنوایی حسی عصبی و اختلال دهلیزی از بین مدارس ابتدایی ناشنوایان شهرستان ایذه استان خوزستان در سال تحصیلی 95-94 به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه مداخله(تمرین حرکات موزون)12 نفر و گروه کنترل 13 نفر قرار گرفتند.تعادل ایستا با استفاده از آزمون خطاهای تعادل(SEBT)وتعادل پویا با استفاده از آزمون تعادلی ستاره ای(BESS)ارزیابی اندازه گیری شد.گروه تجربی یک دوره برنامۀ تمرینی حرکات موزون را به مدت 8 هفته و 3 بار در هفته انجام دادند.همچنین در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد.از تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده و سطح معنی داری 5./.محاسبه شد.یافته ها:نتایج نشان داد که افزایش معناداری در تعادل ایستا و پویا به دنبال 8 هفته تمرین در گروه مداخله وجود داشت(P<./.5) همچنین نشان داد که در چهار جهت داخلی،خلفی،خلفی داخلی و خلفی خارجی در گروه تجربی تفاوت معنی دار وجود دارد(P<./.5).نتیجه گیری:با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت تمرینات حرکات موزون در بهبود تعادل کودکان کم شنوا مؤثر میباشد و از این روش میتوان در توانبخشی تعادل ایستا و پویای معلولین شنوایی کم شنوای حسی عصبی و اختلال دهلیزی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"شواهد بسیاری اثرات مطلوب فعالیت های منظم ورزشی را بر افراد مختلف نشان داده است ولی در کمتر یک از این مطالعات به تاثیر تمرینات حرکات موزون بر تعادل کودکان کم شنوا پرداخته شده است ، با توجه به مطالب مذکور، ارزیابی وضعیت تعادلی معلولین شنوایی برای آگاهی از شدت و نوع اختلال احتمالی و ارائۀ مشاوره های لازم به آنها و خانواده هایشان در زمینۀ تجارب محیطی و تفریحی از اهمیت بسزایی برخوردار است از طرفی نبود مطالعات کافی در این زمینه در ایران بر روی این افراد انجام پژوهشی که بتواند با انجام مداخلات مناسب در زمینه رشد وپیشرفت هرچه سریع تر این مهارت ها گام نهد؛ ضروری به نظر می رسد.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرینات حرکات موزون بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسرکم شنوای دچار مشکل کم شنوایی حسی عصبی و اختلال دهلیزی که به وسیلۀ آزمون های عملکردی ارزیابی شد، میباشد.
وقتی تأثیر فعالیت بدنی را بر تعادل افراد بررسی میکنیم ، اساسا افزایش در تعادل را به علت تکیه بر اطلاعات حس حرکتی گیرنده های عمقی برای کنترل قامت و حفظ تعادل مشاهده میکنیم ؛ بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که تمرینات ریتمیک ، باعث تسهیل در انتقال پیام یکی از حس های دهلیزی یا حسی پیکری یا هر دو به مراکز بالاتر عصبی جهت حفظ تعادل میگردد (٦) باتوجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان گفت که تمرینات حرکات موزون منجر به بهبود تعادل در افراد ناشنوا میشود به طوری که در نیل به اهداف مختلف از جمله بهبود عملکرد ورزشی، بازتوانی و بهبود آسیب ها، بهبود سلامتی و آمادگی جسمانی بکار گرفته میشود."