چکیده:
در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی و افزایش حجم دانش و اطلاعات، کهنه شدن سریع مطالب درسی و آموزش مداوم، نه تنها در شیوه های یادگیری تغییراتی ایجاد کرده است بلکه شیوه هایی نوینی را ارائه کرده است، شیوه هایی که به کمک آن فرد بتواند به شکل خودگردان، مستقل و مستمر به مطالبۀ دانش و استفاده از آن بپردازد، مدرسۀ هوشمند یکی از شیوه های نوین در آموزش است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، بر همین اساس هدف این تحقیق "ارائۀ چارچوب نوین مفهومی برای آموزش هوشمند در
مدارس" می باشد، و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به تجزیه تحلیلی این موضوع پرداخته است، نتایج این تحقیق نشان می دهد، مدارس هوشمند چارچوب های مشخصی دارند و عناصر سخت افزاری مفید و منابع نیروی انسانی کارآزموده از اساسی ترین مؤلفه های مدارس هوشمند است که در صورت فراهم شدن این عناصر و مشخصه های دانش آموزانی خلاق تربیت می شوند که دارای اهداف دست یافتنی هستند.
خلاصه ماشینی:
"معلمان به دانش آموزان نشان میدهند که چگونه بیاموزند و چگونه از آموخته های خود در جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خویش استفاده کنند، روش تدریس در مدارس هوشمند، راهبردهای یادگیری را ترکیب میکند تا ارتقای شایستگی های دانش آموزان را ممکن نماید (هالزمن ١، ٢٠١٦) تغییرات مهم ناشی از فناوری اطلاعات ، منبع تحولات اساسی در کلاس شده است ، مهمترین آنها را میتوان در این واقعیت دانست که فناوری، دانش آموزان را قادر ساخته تا به اطلاعات خارج از کلاس دسترسی پیدا کنند و این مسئله موجب افزایش انگیزة آنان برای فراگیری شده است ، (ون و همکاران ٢، ٢٠١٣)، با بهره گری از فناوری اطلاعات ، معلمان به سهولت به منابع جدید آ»وزش مورد نیاز خود دست مییابند و اطلاعات و مواد آموزش کلاس خود را سریع تر و آسان تر تهیه میکنند (نقوی، ٢٠١٠)، کاربرد رایانه در مدرسه به منظور رشد و غنی سازی یادگیری است (آندرسن ٣، ٢٠١١)، محیط های یادگیری غنی شده با فناوری اثر مثبت را بر روی نگرش دانش آموزان در زمینه انگیزه ، و خلاقیت و اهمیت کامپیوتر داشته است ، طرز نگرش دانش آوزان به نحوه به کارگیری فناوری اطلاعات از عوامل بسیار مؤثر به شمار میرود؛ به عبارتی دیگرف درک نگرش دانش آموزان نسبت به یادگیری الکترونیکی میتواند به ایجاد فضای یادگری مناسب تری برای آموزش منجر شود و این ننگرش مثبت به فناوری باعث خودکارآمدی بهتر در دانش آموزان میشود، یادگیری برای موفقیت حیاتی است ، موفقیت ، احساس خودکارآمدی ما را به عنوان یک باور توسعه میدهد (سعیدی و همکاران ٤، ٢٠١٤)، باورهای خودکارآمدی دانش آموزان نقش انکارناپذیری در انگیزش تحصیلی، یادگیری و موفقیت آنها دارد (شاهمراد،٥ ٢٠١١) چارچوب مفهومی مدارس هوشمند چارچوب مفهومی مدرسه هوشمند از پنج عنصر اصلی تشکیل شده است : ــ زیرساخت های توسعه یافته فناوری اطلاعات ؛ ــ مدیریت بر مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه ای؛ ــ برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری؛ ــ محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه ای؛ 1 Holzman, 2 Van et al 3 Anderson 4 Seyedi et al 5 Shah Morad ــ ارتباط یکپارچۀ رایانه ای با مدارس دیگر محیط یاددهی و یاگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه ای بسیاری از کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی معتقد به امر هستند که محیط در یادگیری از عوامل مؤثر میباشد، در الگوی مدارس هوشمند محیط یاددهی از عوامل کلیدی میباشد و نیاز به توجه دارد، فراهم سازی محیط یاددهی و یادگیری انگیزه های بیرونی و درونی دانش آموزان را تقویت کرده و آن را هدایت میکند، در مدارس هوشمند معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش میزان درک دانش آموزان از مطالب ارائه شده و تشویق ایشان به فراگیری دروس از اسلایدهای آموزشی، نرم افزارهای آموزشی، بازی های رایانه ای، انیمیش و دیگر محتوا های چند رسانه ای در کلاس های درس بهره میبرند."