چکیده:
در پرسش های متداول در کتاب های درسی بیشتر به مرور درس و فرمول ها توجه می شود و از پرسش های تناقض برانگیز که توجه دانش آموز را طبق دریافت خودش پرورش می دهد، کمتر استفاده می شود. استفاده از انواع پرسش ها و شیوه های به کار گرفتن آنها راهبرد موثری در آموزش علوم ساینس است. یکی از ساده ترین روش ها برای طراحی پرسش تدوین یک سناریوی اهدافی است. قرار است مخاطب به چه اهدافی برسد؟ استفاده از پرسش های مختلف ضمن این که زمینه ی فرهنگی و روح کنجکاوی خاصی می طلبد باید در فراخور فرهنگ آن جامعه نیز باشد. طرح پرسش هایی که منجر به تضادهای دینی در فرد می شود در دستور کار آموزش علوم نیست. یکی از راه های ساده برای ترویج و آموزش علوم استفاده از پرسش های چه کسی ؟ چگونه؟ چرا؟ کجا؟ چه
وقتی ؟ چه مقدار؟ و چند بار ؟ است.
خلاصه ماشینی:
"در مجموع میتوان این مساله را مطرح کرد که چه پرسش هایی در ذهن یک فرد آماده به کنجکاوی همواره وجود دارند که باعث تحریک و یادگیری او می شوند و ما چگونه میتوانیم از این مهارت در جهت آموزش علوم مانند فیزیک و سایر دروس استفاده کنیم .
/ شکل ٤- رعد و برق چیست ؟ ــ راه حل محور: چگونه میتوانیم رعد و برق تولید کنیم ؟ ــ ایده آفرین : آیا با ابر مصنوعی میتوان رعد و برق ساخت ؟ ــ جانشینی: به جای رعد و برق چه چیز دیگری میتوانست باشد؟ ــ عملگرایانه : آیا آیا راه حلی برای تولید رعد و برق دارید؟ ــ نقش اصلی:چه عاملی نقش اصلی در تولید رعد و برق را دارد؟ ــ امکان آفرین : بزرگترین رعد و برق چقدر انرژی دارد؟ ــ خلاف واقع : آیا بارش باران بدون رعد و برق امکان پذیر است ؟ ــ همسوساز: دما و رطوبت چه اثری بر رعد و برق دارند؟ ــ پیش بین : ٥٠٠ سال بعد رعد و برق تولید میشود؟ ــ لذت ساز: چه بخش رعد و برق لذت بخش است ؟ ــ ارزش ساز: قیمت یک رعد و برق چقدر است ؟ ــ احساس برانگیز: چرا رعد و برق ترس آور است ؟ ــ آغازگر: برای شروع رعد و برق چه شرایطی لازم است ؟ ــ پیش برنده : برای ادامه یافتن رعد و برق چه شرایطی لازم است ؟ پرسش های اجتماعی فیزیک و علوم غالب معلم هایی که تدریس می کنند هدف شان تامین نیاز امتحانی دانش آموزان و نهایی شدن وضعیت درسی و قبولی دانش آموزان یا دانشجویان است ."