چکیده:
ارزشیابی توصیفی،یکی از مؤلفه های مهم و حساس در فرآیند یاددهی-یادگیری است.با شناخت دقیق انواع ابزارهای ارزشیابی توصیفی و استفاده از ابزارهای می توان میزان تاثیر آن را در رشد و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان نشان داد.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کاربرد ابزارهای ارزشیابی توسط معلمان با پیشرفت تحصیلی می باشد.این پژوهش،در زمره تحقیقات توصیفی-همبستگی است.حجم نمونه58 معلم(29 مرد و 29 زن)و580 دانش آموز(290 پسر و 290 دختر)پایه ششم مدارس شهرستان سراوان می باشد که به روش نمونه گیری سرشماری تصادفی انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش برای متغیر میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی(پرسشنامه محقق ساخته)و برای متغیر پیشرفت تحصیلی(آزمون محقق ساخته)انتخاب شد.نتایج با نرم افزارSPSSبا استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون آماری استنباطی(ضریب همبستگی جداول توافقی و پیرسون و آزمون Tگروههای مستقل)تجزیه و تحلیل شد.نتایج تحقیق نشان می دهد که بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی توسط معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر حسب جنسیت رابطه مثبت معنادار وجود دارد.بین میزان کاربرد ارزشیابی توصیفی توسط معلمان زن و مرد تفاوت معنادار وجود ندارد.بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی توسط معلمان زن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه مثبت معنادار وجود دارد و بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی توسط معلمان مرد با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر رابطه معنادار وجود دارد.بنابراین با توجه به رابطه مثبت بین کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی در افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد می گردد که آموزش و پرورش زمینه تهیه و استفاده ابزارهای ارزشیابی توصیفی را برای معلمان فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
"آزمون فرضیه های تحقیق آزمون فرضیه اول ــ بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توسط معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بـر حسـب جنسـیت رابطه وجود دارد؛ به منظور پاسخ گویی به این سوال از آزمون ضریب همبستگی جداول توافقی استفاده شده است .
جدول شماره ( ١٢) رابطه بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی معلمان مرد با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر متغیرها میانگین انحراف استاندارد مقدار ضریب همبستگی سطح معناداری میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی معلمان مرد 58/48 10/67 0/54 0/002 پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر 16/28 0/90 همان گونه که در جدول ١٢ مشاهده میشود مقـدار ضـریب همبسـتگی برابـر ٠/٥٤ گردیـده ایـن مقـدار در سطح ٠/٠٠٢ معنادار شده است و از آنجا که سطح قابل قبول معناداری کمتر از ٠/٠٥ میباشد بنابراین نتیجـه میگیریم کـه بـین میـزان کـاربرد ابزارهـای ارزشـیابی توصـیفی توسـط معلمـان مـرد بـا پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان پسر رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
در فرضیه اول نتایج تحقیق نشـان دهنـده وجـود رابطـه مثبـت معنـادار آمـاری بـین میـزان کـاربرد ابزارهـای ارزشیابی توصیفی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان برحسب جنسیت میباشد کـه بـا یافتـه هـای حاصـل از پژوهش هـای فـرج الهـی و حقیقـی(١٣٨٦) [٢٦]، سپاسـی(١٣٨٢) [٢٧]، رزی (١٣٨٨) [١٧]، رزم آرا (١٣٨٥) [٢٨]، عیسیزاده (١٣٨٨)[١٩]، گروه اساتید سنجش انگلستان (١٩٩٧) و بلـک و ویلیـام (١٩٩٨) [٢٢] همسـو میباشد.
در فرضیه چهارم نتایج تحقیق نشان دهنده وجود رابطه مثبت معنادار آماری بین میزان کاربرد ابزارهای ارزشیابی توصیفی توسط معلمان مـرد بـا پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان پسر میباشدکه با یافته های حاصل از پژوهش های زنـدی دره غریبـی (١٣٨١)[٢٩] غیرهمسـو می باشد."