چکیده:
ارزشیابی برنامه درسی عبارت است از فرایند بررسی ارزش و شایستگی برنامه درسی. بررسی و مطالعه ارزش و شایستگی هم شامل عناصر و جنبه های خاص برنامه درسی و هم کل برنامه درسی میشود. برنامه ریزی درسی نیازمند بررسی و کنترل کیفیت می باشد. قبل از اقدام به تدوین هدف ها، محتوا و روش ها، مقدمتا باید نیازهای آموزشی را مورد بررسی قرار داد. بررسی نیازهای آموزشی و حتی بازبینی این فرایند در قلمرو ارزشیابی آموزشی می باشد. علاوه بر این هنگامی که نیازها مشخص گردید، باید هدف ها، محتوا، روش ها و مکانیزم اجرایی برنامه را تعیین نمود. در این مقاله به معرفی الگوهای ارزشیابی برنامه ریزی درسی و ضرورت و هدف از انجام آن پرداخته شده است . نتایج نشان میدهد بهترین افراد برای این نوع ارزشیابی کسانی هستند که به موضوع ارزشیابی آشنا هستند و از نزدیک با آن ارتباط دارند و از موضوع مورد ارزشیابی آگاهی دارند. الگوی الگوی هدف - محور، هدف - آزاد، الگوی ارزشیابی سیپ و خبرگی آموزشی و نقادی تربیتی از جمله مهم ترین و مشهورترین الگوهای ارزشیابی از برنامه درسی می باشند.
خلاصه ماشینی:
"صلاحیت های ارزشیابان -تعیین نوع اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی -توانایی تدوین طرحی برای ارزشیابی از یک برنامه درسی خاص -تعیین اهداف ارزشیابی و نیز پایگاه اطلاعاتی مورد نیاز -توانایی ارزیابی انتقادی از یک طرح ارزشیابی ویژه -توانایی ایجاد ارتباط بین الگوهای نظری ارزشیابی با شرایط واقعی آموزش -تعیین و ایجاد ارتباط بین متغیرهای درونداد، فرایند و برونداد در برنامه ریزی درسی -دارا بودن مهارت های ارتباطی خوب در همکاری با تیم ارزشیابی و کارکنان برنامه -توانایی تشخیص معایب و مزایای مطالعات مقطعی و طولی 58 -توانایی طراحی یک نظام ارزشیابی موثر و مدیریت بر اجرای آن -آگاهی از شیوه های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها -توانایی تعیین ملاک های انتخاب یا تدوین ابزارهای ارزشیابی -توانایی انجام تجزیه و تحلیل هزینه – فایده از برنامه درسی مورد نظر -توانایی استفاده از اطلاعات ارزشیابی در تصمیم گیری های مروبط به برنامه ریزی (فتحی واجارگاه ، ١٣٩٠، ٢١٧).
این امر از یکسو کستلزم توجه به مسائل برنامه درسی و پدیده های تربیتی به طور دقیق است و از سوی دیگر جنبه هایی که در سایر موضوعات وجود دارند، مقایسه کند، این شیوه برخورد سبب می شود قوه تمیز و تشخیص وی پالایش و توسعه یافته و به مجموعه ای از عقاید و ایده ها دست یابد و بوسیله آن بتواند آنچه را که می بیند و درک می کند، در قالب یک طرح و متن قابل فهم و درک قرار دهد."