چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش اخلاقی باخودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی بخش توکهور شهرستان میناب با روش تحقیق توصیفی – همبستگی آغاز گردید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسرپایه سوم راهنمایی بودند که افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ازطریق قرعه کشی تعداد١٣٠نفر (٥٣ پسر و٧٧ دختر) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (٢٠٠٥) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها ازضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. داده ها دردوبخش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. تجزیه وتحلیل داده ها نشان دادکه بین هوش اخلاقی باخودکارآمدی تحصیلی رابطه مستقیم ومعناداروجوددارد و بین تمام مولفه های هوش اخلاقی باخودکارآمدی تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد نشان دادکه متغیروفای به عهددرگام اول ٣٢ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی و درگام دوم ٤٠درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی راپیش بینی میکند. علاوه براین ، نتایج رگرسیون چند متغیره درموردمتغیرهوش اخلاقی ٣٥ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان راپیش بینی میکند. و همچنین نتایج حاکی ازآن است که بین هوش اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"com چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش اخلاقی باخودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی بخش توکهور شهرستان میناب با روش تحقیق توصیفی – همبستگی آغاز گردید.
فرضیات تحقیق فرضیه اصلی بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی رابطه معنادار وجود دارد.
ب ) یافته های استنباطی فرضیه یک : بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی رابطه معناداری وجود دارد.
((01/0P< 140 جدول ٦-٤:جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین ابعاد هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی به روش گام به گام گام ها متغیرها R ² R F › P β T › p اول وفای به عهد 569/0 32/0 8/57 0001/0 569/0 6/7 0001/0 دوم وفای به عهدمسولیت پذیری برای تصمیمات شخصی 634/0 40/0 4/40 0001/0 439/0 309/0 6/5 9/3 0001/0 0001/0 با توجه به جدول ٦-٤ میتوان متوجه شد که رگرسیون بین مؤلفه های هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان تا دو مرحله پیش رفته است و داده های جدول فوق نشان می دهد که نسبت F و سطح معناداری آن در مرحله اول ازبین مولفه های هوش اخلاقی بیانگر اثر معنادار متغیر وفای به عهد در معادله رگرسیون است .
نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهش نشان داد که بین هوش اخلاقی و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و این که هوش اخلاقی به میزان ٣٥ درصد واریانس متغیرخودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان را می تواند پیش بینی کند.
در بررسی فرضیه ای نتایج نشان داد که بین تمامی مؤلفه های هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش مؤلفه های هوش اخلاقی در دانش آموزان ، خودکارآمدی تحصیلی آنان افزایش می یابد و متغیر وفای به عهد در بین ابعادهوش اخلاقی نسبت به دیگر متغیر ها پیش بینی کننده قوی تری برای خودکارآمدی تحصیلی می باشد."