چکیده:
کمال گرایی اغلب به عنوان یک ویژگی برای افراد تیزهوش است و میتواند بر روی ویژگیهای شخصیتی همانند خودکارآمدی دانش آموزان نقش داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی بر مبنای ابعاد کمال گرایی در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی انجام شد. این پژوهش توصیفی بر روی ٢٦٤ (١٤٥ دختر و ١١٩ پسر) دانش آموز سرآمد تحصیلی سطح کلاسی نهم شهر شیراز انجام شد که در سال ١٣٩٤ به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای ارزیابی کمال گرایی از مقیاس چند بعدی کمال گرایی فراست (MPS) و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی سیف استفاده گردید. داده ها با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان با به کارگیری نرم افزارSPSS نسخه ١٦ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . بین ابعاد مثبت کمالگرایی شامل معیارهای شخصی و سازمان دهی با همه ابعاد خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت و بین ابعاد منفی کمالگرایی مشتمل بر انتقادگری والدین ، تردید نسبت به اعمال ، نگرانی درباره اشتباهات با ابعاد خودکارآمدی تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجـــود داشت (٠١/ ٠> P) برقرار بود. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان ابعاد کمال گرایی تردید نسبت به اعمال ، تمامی ابعاد خودکارآمدی تحصیلی را پیش بینی میکند. نتیجه پژوهش حاکی از نقش دوگانه ابعاد کمال گرایی در پبش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان سرآمد تحصیلی بود. چنان که کمال گرایی مثبت منجر به فزونی خودکارآمدی تحصیلی شد و کمال گرایی منفی، نقصان خودکارآمدی تحصیلی را در پی داشت .
خلاصه ماشینی:
"عملکرد تحصیلی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار میگیرد که میتوان به هوش (٢٠٠٦ ,Moore) ؛ انگیزه تحصیلی (٢٠٠٦ ,Moore ;٢٠١١ ,Ergene) ؛ عادت های مطالعه (٢٠١١ ,Ergene) ؛ عزت نفس (٢٠٠٦ ,Moor)؛ اضطراب تحصیلی (٢٠٠٦ ,Moore ;٢٠١١ ,Rice &Eum ;٢٠١٢ ,Dobson)؛ خودکارآمدی ( ,Sarac ٢٠٠١ ,Muris ;٢٠٠٦ ,Pajares ;٢٠١١ ,Shams ;٢٠١٤) و ...
با توجه به این که کمالگرایی یکی از سازه های شخصیتی مهم است ، مطالعه چگونگی رابطه ابعاد آن با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان سرآمد که سرمایه ارزشمندی برای هر جامعه به شمار میآیند، ضرورت دارد با آگاهی از نقش ابعاد کمال گرایی در پیش بینی خودکارآمدی فراگیران سرآمد، میتوان مداخلات تربیتی، مشاوره ای و آموزشی مناسبتری را برای آنان در نظر گرفت .
جدول ٢: جدول همبستگی بین ابعاد کمال گرایی و ابعاد اضطراب کنکور و نمره کل عوامل یادگیری دروس موفقیت تحصیلی کاربرد مقایسه با فعلی آینده روزمره همسالان دروس انتظارات والدین ١١/ ٠ - ٠٤/ ٠ ٠٢/ ٠- ١١/ ٠ انتقادگری والدین 0- /11 0- /27** 0- /29** -0 /50** تردید نسبت به اعمال **٣٧/ ٠- **٢٣/ ٠- *٢٢/ ٠- *١٤/ ٠- نگرانی درباره اشتباهات **٢٩/ ٠- *١٩/ ٠- *١٩/ ٠- ٠٢/ ٠- معیارهای شخصی 0 /17* 0 /38** 0 /41** 0 /40** سازمان دهی 0 /22* 0 /21* 0 /39** 0 /41** *p<0/ 01 **p<0/ 0001 به منظور بررسی رابطه عمیق تر ابعاد کمالگرایی و ابعاد خودکارآمدی تحصیلی مشتمل بر یادگیری دروس فعلی، موفقیت تحصیلی آینده ، مقایسه با همسالان و کاربرد روزمره دروس تحلیل رگرسیون چندگانه اجرا شد که نتایج آن در جدولهای ٣، ٤، ٥ و ٦ نشان داده شده است ."