چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیرّیت استرس به مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعّالی – نقص توجّه بر نشانه های بیش فعّالی، عزّت نفس و اضطراب کودکان آن ها انجام گرفت . به این منظور ٣٠ نفر از مادران دارای کودک ٩ تا ١٢ ساله ی مبتلا به اختلال بیش فعّالی – نقص توجّه به صورت در دسترس از کلینیک البرز شهر کرج انتخاب شده و به شکلی تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. مادران هر دو گروه به پرسش نامه های کانرز فرم والدین و کودکان نیز به پرسش نامه های عزّت نفس کوپراسمیت و اضطراب کودکان اسپنس پاسخ دادند. مداخله ی گروه آزمایش ٩ جلسه ی ١/٣٠ تا ٢ ساعتی در ٤ هفته بود. بعد از چهار هفته آموزش ، پس از آزمون و یک ماه بعد نیز آزمون پی گیری برای اندازه گیری پایداری اثر مداخله اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغّیره و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرّر تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که آموزش مدیرّیت استرس بر کاهش نشانه های بیش فعّالی و اضطراب کودکان و افزایش عزّت نفس آن ها موّثراست و نتایج آن در طول زمان دارای ماندگاری اثر است . مبتنی بر یافته ها می توان بیان کرد که آموزش مدیرّیت استرس به مادران کودکان مبتلا به بیش فعّالی – نقص توجّه به عنوان یک شیوه ی موثر برای کاهش نشانه های بیش فعّالی و اضطراب و افزایش عزّت نفس کودکان آن ها بوده می تواند دردرمان این کودکان اثر بخش باشد.
خلاصه ماشینی:
"com چکیده این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی – نقص توجه بر نشانه های بیش فعالی، عزت نفس و اضطراب کودکان آن ها انجام گرفت .
با این حال عوامل منجر به اختلال عملکرد، بالا و فراتر از شدت علائم 1 Zwi 2 Jones 3 Thorgaard 4 York 5 Dennis 6 Pelham 7 Gnagy 8 Barkely 9 Brock 10 Jimerson 11 Hansen 12Cukiert 13 Burattini 14 Baldochi 15Base-Zung 16 Fortser بی توجه و بیش فعال ، به طور سیستماتیک بررسی نشده است .
جدول ٦ نتایج مقایسه های چندگانه بین سه نوبت اجرا نوبت اجرا نوبت اجرا تفاوت میانگین ها خطای استاندارد پیش آزمون پس آزمون **3/26 0/881 پیش آزمون پی گیری **3 0/605 پس آزمون پی گیری 1 0/690 *P<0/05 **P<0/01 فرضیه ی پنجم پژوهش : آموزش مدیریت استرس به مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه بر کاهش اضطراب کودکان آن ها دارای ماندگاری اثر است .
جدول ٩، نتایج مقایسه های چندگانه بین سه نوبت اجر نوبت اجرا نوبت اجرا تفاوت میانگین ها خطای استاندارد پیش آزمون پس آزمون 6/93** 1/28 پیش آزمون پیگیری 6* 1/15 پس آزمون پیگیری 0/933 0/547 بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به مادران دارای کودک مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه بر نشانه های بیش فعالی، اضطراب و عزت نفس کودکان آن ها انجام شد."