چکیده:
قرآن کریم در طول تاریخ اسلام همواره منبع مهم تحقیق و پژوهش برای اندیشمندان اسلامی بوده است. از این رهگذر، علوم و رشته های متعددی پایه گذاری شده و در گذر زمان به رشد و بالندگی رسیده اند. سعی دانشمندان اسلامی همواره معطوف به «قرآنی کردن» دانش هایی بوده که به اقتضای زمان وارد عرصه های فکری جوامع اسلامی شده اند.
در کشور ما نیز به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری اندیشمندان اسلامی و بازگشت دین به عرصه جامعه و حکومت، بحث های میان رشته ای طرفداران فراوانی پیدا کرده است. چرا که به طور طبیعی اقتضای حکومت اسلامی، دینی شدن عرصه های مختلف از جمله اقتصاد، مدیریت، آموزش و پرورش و غیره است.
این نوشتار ضمن اشاره به برخی آیات قرآن کریم به تبیین مسئله «ضرورت مدیریت از دیدگاه قرآن» پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
ضرورت مدیریت در زندگی اجتماعی، از بدیهیات است و هیچ نیازی به استدلال و برهان ندارد؛ زیرا زندگی اجتماعی هر چند در مجموعه ای بسیار اندک و کوچک ، بدون داشتن مدیر و سازماندهی خاص ، سازمان نیافته و به سرعت از هم پاشیده و متلاشی خواهد شد، لذا همزمان با آغاز زندگی اجتماعی بشر، انسان به نقش مهم مدیریت و رهبری، پی برد و از همان آغاز، هر اجتماعی- هر چند کوچک - برای خود مدیر و رهبری جهت هدایت اجتماعشان ، بر می گزید و اگر مدیری از سر ضرورت ، از اجتماع فاصله میگرفت ، نخست برای خود جانشین تعیین می کرد تا در غیاب او، زندگی اجتماعی آنان ، دچار تزلزل و فروپاشی نشده و به راه خود ادامه دهد.
در قرآن کریم در این زمینه نمونه هایی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم : ١-عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ١- جانشینی هارون برای حضرت موسی (ع ) هنگامی که حضرت موسی (ع ) تصمیم گرفت به جانب کوه طور حرکت کند، نخست ، برادرش هارون را به عنوان جانشین و مدیر اجتماع خویش برگزید.
» در این آیه به دو نعمت مادی و معنوی اشاره شده است : یکی اکمال دین و دیگری اتمام نعمت ، که هر دو در سایۀ مدیریت صحیح حفظ و تداوم می یابد مدیریتی که فقط مردم را به رفاه برساند و خواسته های روحی و روانی جامعه را نادیده انگارد، مدیریتی موفق نیست ، کما این که مدیریتی که تنها بعد معنوی جامعه اش را مد نظر قرار می دهد نیز موفق نمی باشد؛ زیرا ١-رک : آیتی، عبدالمحمد.