Skip to main content
فهرست مقالات

راهکارهای توسعه مشارکت در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس شهرتهران1

نویسنده:

(18 صفحه - از 113 تا 130)

کلیدواژه ها :

توسعه ،مشارکت ،راهکارها ،مدیران مدارس ،واحدهای آموزشی

کلید واژه های ماشینی : راهکارهای توسعه مشارکت اولی‌ای دانش‌آموزان ، مشارکت ، مدارس ، کارکنان ، واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران ، توسعه مشارکت در واحدهای آموزشی ، آموزش و پرورش ، قلمرو امور مربوط به کارکنان ، دیدگاه مدیران مدارس ، دیدگاه مدیران مدارس شهرتهران

این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه مشارکت در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس با روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران درسال تحصیلی83-82 به تعداد(3518) نفر و نمونه آماری (368) نفرکه با روش تصادفی طبقه ای با استفاده ازجدول تعیین حجم نمونه مورگان انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که دارای48سوال پنج گزینه ای با استفاده ازمقیاس پنج درجه ای لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه توسط بیست نفر از صاحب نظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز بااستفاده از آلفای کرانباخ، محاسبه و ضریب پایایی72/. به دست آمد. نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان می دهد که مهم ترینراهکارهای توسعه مشارکت اولیای دانش آموزان در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس در هر یک از قلمروهای ششگانه وظایف مدیریت آموزشی عبارتند از: در قلمرو آموزش و تدریس، شامل: همکاری در ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدرسه و خانواده در قلمرو امور مربوط به کارکنان،شامل: همکاری در برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم بزرگداشت مقام معلم، تقدیر و تشکر از فرهنگیان و معلمان فعال، در قلمرو امور مربوط به دانش‌آموزان، شامل: همکاری و مساعدت در کاهش مشکلات آموزشی، تربیتی و اخلاقی فراگیران، در قلمرو امور مالی و اداری، شامل: مساعدت فکری به مدیریت برای اداره بهتر واحدهای آموزشی،ارائة کمک‌های مالی و مادی به مدارس، همکاری در جذب و جلب کمک‌های مالی و مادی خیرین به مدارس.در قلمرو رابطه مدرسه و اجتماع،شامل: حضور فعال در انجمن اولیا و مشارکت در فعالیت‌های مدارس، همکاری در انعکاس نظریات و انتظارات مردم از مدارس، مساعدت در برقراری ارتباط مؤثر مدارس با مساجد و اماکن مذهبی و دینی جامعه،در قلمرو تسهیلات و تجهیزات، شامل: مشارکت در بهسازی و زیبا سازی محیط و فضاهای مدارس،همکاری در مرمت و تعمیر وسایل و امکانات و تجهیزات مدارس مورد بررسی قرار گرفت.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.