چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی نظام آموزشی ترمـی واحـدی و سـالی واحـدی آمـوزش متوسطه می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی می باشـد. جامعـه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزشی متوسـط نظـری سـازمان آمـوزش و پـرورش اسـتان گلـستان و مدیریت های آموزشی و پژوهشی شهرستان های آزادشـهر و گنبـد اسـت کـه تعـداد آنهـا ١٤١٥ نفـر بوده اند. نمونه تحقیـق مطـابق بـا فرمـول کـوکران ٣١٢ نفـر تعیـین گردیـد، کـه بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شـد. بـرای تجزیـه و تحلیـل داده هـای جمـع آوری شـده از آمـار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف - اسمیرنوف (آزمون همقوارگی متغیرهای رتبه ای) استفاده شده است . یافته های پژوهش بیانگر تائید کلیه فرضیه های پژوهش در سطح ٩٩% می باشد.
خلاصه ماشینی:
مقایسه نظام ترمی واحدی و سالی واحدی در بعد برنامه ریزی آموزشی و درسی نگرش فراوانی فراوانی فراوانی هم فراوانی هم بهرگان هم بهرگان هم انباشته | (Sn)X –Fo)X( | متحمل مشاهدات انباشته انباشته انباشته Sn( محتمل مشاهدات محتمل X) Fo(X) بسیار زیاد 62/4 21 62/4 21 0/20 0/07 0/13 زیاد 62/4 96 124/8 117 0/40 0/37 0/03 متوسط 62/4 100 187/2 217 0/60 0/70 0/10 کم 62/4 77 249/6 294 0/80 0/94 *0/14 بسیار کم 62/4 18 312 312 0/100 - - * از آنجایی که ارزش ماکسیمم D بدست آمده برابر است با ٠/١٤ و مقادیر D جدول بـا ٩٥% اطمینان و ٩٩% اطمینان به ترتیب ٨% و ٩% می باشد، لذا، بین فراوانی مشاهده شـده و فراوانـی محتمل همقوارگی یا یکسانی دیده نمی شود و تفاوت معنادار می باشد.
مقایسه نظام ترمی واحدی و سالی واحدی در زمینۀ زمان برای تدریس محتوای دروس نگرش فراوانی فراوانی فراوانی فراوانی هم بهرگان هم بهرگان هم انباشته Fo(X) – متحمل مشاهدات انباشته انباشته S( X ) |Sn(X) | هم n انباشته مشاهدات محتمل محتمل Fo(X) بسیار 62/4 10 62/4 10 0/20 0/03 0/17 زیاد زیاد 62/4 51 124/8 61 0/40 0/19 *0/21 متوسط 62/4 115 187/2 176 0/60 0/56 0/04 کم 62/4 110 249/6 186 0/80 0/92 0/12 بسیار 62/4 26 312 312 0/100 0/100 - کم * از آنجایی که ارزش ماکسیمم D بدست آمده برابر است با ٠/٢١ و مقادیرD جـدول بـا ٩٥% اطمینان و ٩٩% اطمینان به ترتیب ٨% و ٩% می باشد، لذا، بین فراوانی مشاهده شـده و فراوانـی محتمل هم قوارگی یا یکسانی دیده نمی شود و تفاوت معنادار می باشـد.