چکیده:
هدف پژوهش بررسی نظریات کارکنان دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان آمادگی دو دانشگاه برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده بر اساس اصول سازمان یادگیرنده پیتر سنگه بود. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشکدههای دو دانشگاه ( شامل 470 نفر کارکنان دانشگاه شیراز و 302 نفر کارکنان دانشگاه علومپزشکی شیراز) بودند و تعداد نمونه (شامل 157 نفر کارکنان دانشگاه شیراز و 100 نفر کارکنان دانشگاه علومپزشکی شیراز)با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی نشان داد که در زمینه مهارتهای شخصی و مدلهای ذهنی، بین کارکنان دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود ندارد و هر دو دانشگاه از این منظر آمادگی لازم برای تبدیل به سازمان یادگیرنده را دارند. در زمینه آرمان مشترک بین کارکنان دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشگاه علومپزشکی آمادگی لازم برای تبدیل به سازمان یادگیرنده را دارد؛ اما دانشگاه شیراز از این آمادگی برخوردار نیست. همچنین در زمینه یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بین کارکنان دو دانشگاه تفاوت معنیداری وجود ندارد و هیچ یک از دو دانشگاه آمادگی لازم برای تبدیل به سازمان یادگیرنده را ندارند. در پایان پیشنهادها و محدودیتهای این پژوهش نیز مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی نشان داد که در زمینه مهارت های شخصی و مدل های ذهنی ، بین کارکنان دو دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد و هر دو دانشگاه از این منظر آمادگی لازم برای تبدیل به سازمان یادگیرنده را دارند.
با توجه به اهداف پژوهش ، سوالات کلی و جزئی تحقیق به شرح زیر است : آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان آمادگی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ١- آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تشویق مهارت های شخصی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ٢- آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تشویق مدل های ذهنی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ٣- آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تشویق آرمان مشترک تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ٤- آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تشویق یادگیری تیمی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ ٥- آیا بین نظریات کارکنان دانشکده های دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تشویق تفکر سیستمی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ برای روشن تر شدن بحث در ادامه ، مبانی نظری پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد.