Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر دوره‌های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارت‌های شغلی مبتنی بر ICT از دیدمعلمان شهر تهران مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره‏های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارت‏های شغلی مبتنی بر ICT از دید معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 90-89 می‌باشد. بر این اساس نمونه ای به حجم 175 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده‏ها پرسشنامه مهارت‏های شغلی است. داده‏های این تحقیق با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی و خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد میان مهارت‏های شغلی (طراحی، ارائه و مهارت‏های پژوهشی فعالیت‏های آموزشی و درسی) مبتنی بر ICT از دید معلمان شرکت کننده در تمامی دوره‏های ضمن خدمت ICT و شرکت نکرده در تمامی دوره‏های ضمن خدمت ICT تفاوت معناداری وجود دارد.اما میان مهارت ارزشیابی مبتنی بر ICT میان دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.بنابراین می‌توان گفت شرکت در دوره‏های ضمن خدمت ICT می‌تواند به افزایش مهارت‏های شغلی(طراحی، ارائه و پژوهش) مبتنی بر ICT در معلمان منجر گردد.

خلاصه ماشینی:

با توجه به این که اجرای صحیح و مناسب این برنامه در کشور موجب تقویت بـه کارگیری این فناوری در میان معلمان متوسطه خواهد بود و با توجـه بـه مطالـب گفتـه شـده انگیـزه پژوهشگر از انجام این تحقیق ، بررسی تاثیر دوره های آموزشـی ضـمن خـدمت فنـاوری اطلاعـات و 1 Loveles 2 Zhoao & Conway 3Albirin ارتباطات ICT بر افزایش مهارت های شغلی(طراحی، اجرا، ارزشیابی و پژوهش ) مبتنی بر ICT از دید معلمان مرد مقطع متوسطه شهر تهران است تا مشخص شـود کـه آیـا ایـن دوره هـا باعـث افـزایش مهارت های شغلی(طراحی، اجرا، ارزشیابی و پژوهش ) مبتنی بر ICT از دیدمعلمان شده است یـا نیـاز است تا دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بازنگری قرار گیرد. 1 Zain, Atan & Idrus ابزار گردآوری داده ها ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش ،، براساس پرسشنامه گودرزی (١٣٨٤)است که در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر دوره آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مهارت های شـغلی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه استان لرستان در سـال تحصـیلی ٨٤-٨٥ بـه کـار گرفتـه شـده بـود. 1 Thomas 2Twining 3 Plomp, & Brummelhuis 4 Kennedy 5Zain,& Idrus 6 Thomas, Dawson, Brush, Ertmer نتایج حاصل از سوال فرعی اول با توجه به بزرگ تر بودن خی ٢ به دست آمده (٣٩/٣٤) از خی ٢ جدول (٢٠/٥١)، (٠٠٠١>P)، نشان میدهد که دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعـات و ارتباطات منجر به افزایش مهارت های طراحی مبتنی بـر ICT از دیـد معلمـان شـده اسـت . 1 Dermawan 2 Kay & Hemmings در نهایت یافته های حاصل از سوال ویژه چهارم نشان داد که دوره های آموزشـی ضـمن خـدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش مهارت های پژوهشی مبتنی بر ICT از دید معلمان شده است .

کلیدواژه ها:

دوره های ضمن خدمت ICT ، مهارت های شغلی (مهارت های طراحی ، مهارت های اجرایی ، مهارت های ارزشیابی ، مهارت های پژوهشی)

کلید واژه های ماشینی:

خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ICT ، معلمان ، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت فناوری ، مهارت ، تاثیر دوره‌های آموزشی ضمن خدمت ، فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر ، بررسی تاثیر دوره‌های آموزشی ، ارتباطات منجر به افزایش مهارت ، دوره هـای آموزشـی فنـاوری اطلاعات


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.