چکیده:
هدف این پژوهش رسیدن به پاسخ این سوال است که:
آیا بین اشتغال مادران و مشکلات رفتاری کودکان سنین پیش از دبستان (پرخاشگری، بی توجهی و رفتارهای بچه گانه، گوشه گیری و اضطراب) رابطه معناداری وجود دارد؟
جامعه مورد پژوهش، تمام کودکان سنین پیش از دبستان شهرستان تهران انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفت. ودر نهایت100 کودک انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش از دبستان بود که توسط مربیان تکمیل گردید.
بعداز تحلیل یافته ها نتایج حاصل عبارت بود از اینکه، اضطراب و گوشه گیری در میان کودکان مادران شاغل کمتر از مادران خانه دار بود. اما میان مشکلاتی چون پرخاشگری و بی توجهی تفاوت معناداری میان دو گروه دیده نشد. همچنین میان میزان تحصیلات مادران و جنسیت کودکان با مشکلات رفتاری آنها رابطه معناداری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
بررسی و مقایسه مشکلات رفتاری کودکان مادران شاغل و غیر شاغل فاطمه السادات رازقی ١ فاطمه آقانژاد دکتر فرخنده مفیدی چکیده هدف این پژوهش رسیدن به پاسخ این سوال است که : آیا بین اشتغال مادران و مشکلات رفتاری کودکان سنین پیش از دبستان (پرخاشگری، بی توجهی و رفتارهای بچه گانه ، گوشه گیری و اضطراب ) رابطه معناداری وجود دارد؟ جامعه مورد پژوهش ، تمام کودکان سنین پیش از دبستان شهرستان تهران انتخاب شـدند.
حال این سوال مطرح است : آیا بین اشتغال مادران و مشکلات رفتاری کودکان سنین پیش از دبستان (پرخاشگری، بی توجهی و رفتارهای بچه گانه ، گوشه گیری و اضطراب ) رابطه وجود دارد ؟ فرضیه های محقق عبارتند از: ١.
بین اشتغال مادران و پرخاشگری کودکان در سنین پیش از دبستان رابطه وجود دارد.
٢. بین اشتغال مادران و بی توجهی کودکان در سنین پیش از دبستان رابطه وجود دارد.
٣. بین اشتغال مادران و گوشه گیری و اضطراب کودکان در سنین پیش از دبستان رابطه وجـود دارد.
یافته های پژوهش : برای بررسی تفاوت بین مشکلات رفتاری (پرخاشگری، بی توجهی و گوشه گیری) کودکان مادران شاغل و خانه دار از آزمون t استفاده گردید(جدول ١).
در این پژوهش نیز این مطلب که اشتغال مادران از عوامل تـاثیر گـذار بـر مهارتهـای ارتبـاطی ، اضطراب و گوشه گیری کودکان است ، را مورد تایید قرار میدهد.
محدودیتهای و پیشنهادات پژوهش : از آنجا که این تحقیق در جامعه کودکان پیش دبستانی شهرتهران انجام شد، و با توجه بـه بافـت فرهنگی و نسبت بالای مادران تحصیل کرده غیر شاغل در این جامعـه ، دخالـت فـاکتور تحصـیلات والدین را در بروز مشکلات رفتاری بی تاثیر نیست .