چکیده:
هدف این تحقیق تاثیر ابعاد مشتری مداری بر روی کسب مزیت رقابتی در پایانههای مسافریربی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان شرکتهای فعال در پایانه جنوب تهران در همه سطوح ستادی و صفی تشکیل میدادند که با استفاده از فرمول مورگان جهت نمونه گیری 340 نفر به عنوان نمونه آماری جهت جمع آوری دادهها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل 1- پرسشنامه مشتری مداری (1988) 2- پرسشنامه استاندارد کسب مزیت رقابتی مایکل پورتر بود. نتایج حاصل از دادههای این پرسشنامه ها در نرم افزار مورد نظر با آزمون همببستگی اسپیرمن و تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد فرضیه اصلی تحقیق مورد تائید قرار گرفته، یعنی بین مشتری مداری و کسب مزیت رقابتی در شرکت های مسافربری پایانه جنوب تهران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تجزیه و تحلیل فرضیات فرعی نیز با توجه به روشهای همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد که بین متغیرهای سرعت ارائه خدمات، سهولت ارائه خدمات و کیفیت ارائه خدمات با مزیت رقابتی رابطه معنادار مثبتی را داشتند
خلاصه ماشینی:
آماره ضریب اسپیرمن ردیف متغیر مقدار آماره اسپیرمن P-Value تعداد 1 سرعت ارائه خدمات و کسب مزیت رقابتی 819/0 000/0 340 چنانچه ملاحظه میشود با توجه به مقدار آماره اسپیرمن (819/0) و سطح خطای حاصل شده کمتر از 01/0 (P-Value<0/01) میتوان چنین اذعان نمود که رابطه میان متغیرهای فوق در سطح اطمینان 99/0 معنی دار است.
آماره ضریب اسپیرمن ردیف متغیر مقدار آماره اسپیرمن P-Value تعداد 1 سهولت ارائه خدمات و کسب مزیت رقابتی 730/0 000/0 340 چنانچه ملاحظه میشود با توجه به مقدار آماره اسپیرمن (730/0) و سطح خطای حاصل شده کمتر از 01/0 (P-Value<0/01) میتوان چنین اذعان نمود که رابطه میان متغیرهای فوق در سطح اطمینان 99/0 معنی دار است.
آنالیز واریانس رابطه خطی بین سهولت ارائه خدمات و کسب مزیت رقابتی منبع تغییرات مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات آمارهی آزمون P-value رگرسیون 9/531 1 94/531 73/35 000/0 خطا 6/982 66 89/14 کل 5/1514 با توجه به جدول فوق مشاهده میگردد که مقدار احتمال (P-value) بهدست آمده برابر با 000/0 میباشد که از سطح معناداری آزمون که 05/0 در نظر گرفته شده کوچکتر میباشد (05/0 < a = 000/0P-value = ) بنابراین فرض صفر رد میشود، بنابراین با ضریب اطمینان 95 درصد میتوان بیان داشت که یک رابطه خطی معنی دار بین سهولت ارائه خدمات و مزیت رقابتی وجود دارد.
نتیجه به دست آمده از این تحلیل همسو با نتایج تحقیق آنتونن (2011) است که که بیان داشته بود بین مدیریت مشتری مداری در سازمان و دستیابی به استراتژیها و ماموریتهای سازمان از طریق کسب مزیت رقابتی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.