چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت مشتریان و ارباب رجوعان بود. به این منظور 150 نفر از کارکنان تعدادی از ادارات شهرستان مهاباد به روش نمونه گیری طبقهای و 150 نفر از مشتریان این ادارات که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند به پرسشنامه های تحقیق جواب دادند. داده ها توسط نرم افزار spss و آزمون رگرسیون ساده مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی و ابعادش (نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، فضیلت شهروندی و احترام و تکریم) دارای تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان و ارباب رجوعان آنان دارد.
خلاصه ماشینی:
مقدارR (775/0) بدست آمده است که نشان دهندهی ضریب همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان و ارباب رجوعان ادارات شهرستان مهاباد است که سطح معنادرای برای این رابطه برابر00/0 می باشد (P < 0.
بر این اساس در سطح اطمینان 99 درصد، فرض صفر آماری رد شده و فرض مقابل (ρ ≠ 0) تایید می گردد، بنابراین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات شهرستان مهاباد تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان و ارباب رجوعان ادارات آن شهرستان دارد.
مقدارR (717/0) بدست آمده است که نشان دهندهی ضریب همبستگی بین فضیلت شهروندی کارکنان و رضایت مشتریان و ارباب رجوعان ادارات شهرستان مهاباد است که سطح معنادرای برای این رابطه برابر00/0 می باشد (P < 0.
بر این اساس در سطح اطمینان 99 درصد، فرض صفر آماری رد شده و فرض مقابل (ρ ≠ 0) تایید می گردد، بنابراین فضیلت شهروندی کارکنان ادارات شهرستان مهاباد تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان و ارباب رجوعان ادارات آن شهرستان دارد.
نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد، بین نوع دوستی کارکنان و رضایت مشتریان و ارباب رجوعان رابطه معناداری وجود دارد و ضریب همبستگی مشاهده شده بین این دو متغیر مثبت بوده و قوی است.
نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی چهارم نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد، بین فضیلت شهروندی و رضایت مشتریان رابطه معناداری وجود دارد و ضریب همبستگی مشاهده شده بین این دو متغیر مثبت بوده و قوی است.