چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی موانع ارتباطی سازمانی میان مدیران و معلمان از دیدگاه مدیران دوره های ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه شهر نیشابورمی باشد. اهمیت ارتباطات در مدارس و بخصوص رابطه مدیران و معلمان به عنوان اعضای اصلی سازمان مدرسه و تاثیرات شگرفی که ارتباطات موثر میان این دو گروه در تحقق اهداف سازمانی دارد، محقق را بر آن داشت تا با این پژوهش به آگاهی از موانع ارتباطی سازمانی میان مدیران و معلمان در مدارس سه دوره تحصیلی بپردازد.این پژوهش توصیفی-پیمایشی است.حجم نمونه شامل 47نفر از مدیران شهر نیشابور می شود که به طور تصادفی انتخاب و به پرسشنامه ، آگاهی از موانع ارتباطی سازمانی شانزده گانه(1- تفاوت موقعیت و مقام،2- عدم تمایل به برقراری ارتباط،3- شرایط نامناسب محیط ارتباطی ، 4- حجم زیاد وظایف و مسئولیت های مدیر ، 5-کم سابقه بودن مدیر،6- حجم زیاد گروه معلمان،7- آشنا نبودن مدیر با اصول تخصصی مدیریت،8- ارزشیابی معلمان توسط مدیر ، 9- ابهام در وظایف،10- برنامه ریزی نکردن مدیر برای ارتباطات،11- عدم تاکید بر حل مشکلات ،12- شیوه نامناسب ارتباطی مدیر،13- نبودن اعتماد، 14-تحریف اطلاعات،15- حفظ مقام و موقعیت مدیر و 16-گوش ندادن مدیر) پاسخ داده اند.پایایی پرسشنامه 85/0 با استفاده از روش آلفای کرونباخ بدست آمده است.روش آماری ، آمار توصیفی وآمار استنباطی( آزمون تک نمونه ای و دو نمونه ای کالموگراف – اسمیرینف ) می باشد.نتایج نشان می دهد، از شانزده عامل مورد بررسی، مدیران ده عامل(2،4،7،10،11،12،13،14،15،16) را درحد متوسط به بالا مانع ارتباطی سازمانی می دانند.
خلاصه ماشینی:
سوال پژوهشی 1: موانع ارتباطی سازمانی میان مدیران و معلمان کدامند؟ در این تحقیق منظور از موانع ارتباطی سازمانی به موانعی گفته می شود که مشترک بین همه سازمانهاست و در عین حال با ویژگی های یک مدرسه به عنوان سازمانی انسانی مطابقت دارد که با مطالعه ادبیات تحقیق و سایر پژوهش های مرتبط شانزده عامل آن شناسایی و اعتبار یابی شده است که شامل : تفاوت موقعیت و مقام، عدم تمایل به برقراری ارتباط، شرایط نامناسب محیط ارتباطی ، حجم زیاد وظایف و مسئولیت های مدیر ، کم سابقه بودن مدیر، حجم زیاد گروه معلمان، آشنا نبودن مدیر با اصول تخصصی مدیریت در زمینه برقراری ارتباط، ارزشیابی مدیر از معلمان ، ابهام در وظایف و مسئولیت ها در مدارس، برنامه ریزی Validity Reliability نکردن مدیر برای ارتباطات، عدم تاکید بر حل مشکلات، شیوه نامناسب ارتباطی مدیر،نبودن اعتماد ،تحریف اطلاعات، حفظ مقام و موقعیت مدیر و گوش ندادن مدیر می شود.
سؤال6: مدیران برای این سؤال با عنوان " تا چه اندازه زیاد بودن تعداد معلمان در مدرسه ، مانع برقراری ارتباط سازمانی مناسب میان آنها با مدیر می شود؟" 7/8 درصد گزینه خیلی کم، 1/39 درصد گزینه کم، 6/32 درصد گزینه متوسط ، 7/8 درصد گزینه زیاد و 9/10 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند.
سؤال14 : مدیران برای این سؤال با عنوان تا چه اندازه تحریف اطلاعات ارائه شده از سوی معلمان به مدیر مدرسه ، مانع ارتباط سازمانی میان آنها می شود؟5/6 درصد گزینه خیلی کم ،9/23درصد گزینه کم ،13درصد گزینه متوسط ،8/34درصد گزینه زیاد و 7/21 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده اند .