چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی: سازمان تعاونی روستایی استان گلستان ) پرداخته است . جامعه آماری این تحقیق ، کل کارکنان (انباردار، فروشنده ، حسابدار، مدیرعامل ، مسئولان اداری) جمعا: ٣٨٢ نفر بوده که درمجموع جامعه آماری که می توان بین آنها از لحاظ تخصص و سواد پرسشنامه پرکنند شامل ١٥٠ نفر میباشند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه ١٠٨ نفر تعیین شد و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای میباشد؛ زیرا جامعه آماری از لحاظ تخصص و سواد تقسیم بندی شده است . برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی پرسشنامه ، از روایی محتوایی استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات ، از آزمون KMO-BARTLET و معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شده است . نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که : بین بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در سازمان تعاونی روستایی استان گلستان رابطه معنا داری وجود دارد. در نهایت پیشنهاداتی با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر و در جهت افزایش رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی و در نهایت بهبود کیفیت خدمات سازمان تعاونی روستایی استان گلستان ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
طبق تحقیقات گذشته (صفری و رادی، ١٣٩٣، صالحی صدقیانی و همکاران ، ١٣٩٣) عامل بازاریابی داخلی و بالتبع آن بهبود رفتار شهروندی و تعهد سازمانی کارکنان می توانند باعث بهبود کیفیت خدمات شوند و تاکنون چنین تحقیقی در این سازمان انجام نشده است محقق را که خود جزئی از نیروی انسانی سازمان مذکور می باشد برآن داشت که تحقیق حاضر را انجام داده و با ارائه نتایج و پیشنهادات کاربردی مدیران را در جهت بهبود کیفیت خدمات کارکنانشان یاری رساند لذا سوال اصلی تحقیق عبارت است از: آیا بین بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان تعاونی روستایی استان گلستان رابطه معنی داری وجود دارد.
در طراحی متغیرها و ابعاد آنها در زمینه بازاریابی داخلی از پرسشنامه فورمن و مونی (١٩٩٥) و در زمینه کیفیت خدمات از پرسشنامه اینگرید (١٩٩٩) و در زمینه رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه ارگان (١٩٨٨) و در زمینه تعهد سازمانی از پرسشنامه آلن و مایر (٢٠٠٠) استفاده گردیدکه در این زمینه بازاریابی داخلی به عنوان متغیر مستقل و کیفیت خدمات به عنوان متغیر وابسته و رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی به عنوان متغیرهای میانجی در نظر گرفته شده است و چهارچوب مفهومی تحقیق به صورت زیر می باشد: / شکل ١: مدل مفهومی تحقیق 7 اهداف تحقیق ١- بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان تعاونی روستایی استان گلستان .
-با توجه به اینکه نتایج فرضیه پنجم حاکی از آن بود بین بازاریابی داخلی وکیفیت خدمات کارکنان سازمان تعاونی روستایی استان گلستان رابطه معنی داری وجود دارد، پیشنهاد میگردد: سازمان تعاونی روستایی استان گلستان بایستی تیم هایی را جهت این کار تشکیل دهند و با بررسی دقیق محیط سازمانی فرصت ها و تهدیدها را تشخیص دهند و اقدامات لازم را به موقع انجام دهند.