چکیده:
بازاریابی شبکه های اجتماعی حوزه و عملکرد علم جدید است که میکوشد با استفاده از فنون بازریابی تجاری، اهداف و مقاصد خود را تحقق بخشددر میان شبکه های اجتماعی رایج از ابتدای عمر خویش شبکه های اجتماعی موبایل به عنوان یک وسـیله ارتبـاطی نوظهور با توجه به تغییرات گسترده مقبولیت و عمومیت بیشتری از خود نشان داده اند. با توجه بـه ظهـور شـبکه هـای اجتمـاعی موبایلی تبلیغات غیر حضوری از طریق پیامک و انتشار خواسته های فردی و سازمانی در میان شبکه های اجتماعی آنلاین با توجـه به وجودامکان دسترسی لحظه ای توجه بازاریابان را به خود جلب نموده است . اما ایـن شـیوه نوظهـور تبلیغـات نیازمنـد بررسـی و شناخت کامل در راستای تعیین مسیر درست جهت تبلیغات بهینه و دستیابی به اهداف و پرهیز از ایجاد سردرگمی رایج مشـتریان در اثر مواجه با انبوه اطلاعات را دارد.
خلاصه ماشینی:
اما فراتر از عموم مـردم شـبکه هـای اجتمـاعی چـالش اصـلی حکومتها در جامعه اطلاعاتی هستند این سیستم و جریان بسیار نقش کلیدی در تاثیر گذاری و جهـت بخشـی بـه در گیـری هـا , منازعات و یا روشنگری و اریه راهکارهای صحیح در فضای مجازی و خارجی است اما دردناک از همه آن که هیچ شناختی از شبکه های اجتماعی در ایران به صورت علمی و آکادمیک وجود ندارد و مکانیزم شبکه ها برای نظام سیاسی قابـل درک نیسـت و بیشـتر تئوری توطئه مطرح می شود و اقدامات عملیاتی برای مقابله و توانمندی در این عرصه ضعیف است (٢٠١٠ ,Evans).
همان طور که گفته شد آمار مشخصی از بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در کشور وجود ندارد، با این حال ، مشاهدات نشان میدهد تبلیغات در اینترنت و شبکه های اجتماعی بـازدهی بـه مراتـب بـالاتری از تبلیغـات در رادیـو و تلویزیون دارند و این در حالی است که هزینه صرف شده برای بازاریابی مجازی بسیار کمتر از تبلیغات در صدا و سیما یا بیلبوردهای سطح شهر است (٢٠٠٠ ,O‟ Toole).
▪سریع و همگانی بودن بهتر است فعالیت های بازاریابی پیامکی هدفمند باشد و تنها مشتریانی را مدنظر قرار دهد کـه در کسـب وکـار در ارتبـاط بـا شـما هستند و دوست دارند اخبار کاری شما را بشنوند، در این صورت به افرادی نزدیک می شوید که تمایل دارنـد از تـلاش هـای شـما برای انجام کسب وکار مطلع شوند و نقش مهمی در موفقیت بازاریابی پیامکی ایفا می کنند.