Skip to main content
فهرست مقالات

بازخوانی دیدگاه پژوهشگران معاصر به تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیت: مدل تناسب، تعادل و تکمیل

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 21 تا 44)

اين پژوهش، با هدف بررسي مفهوم چيستي جنسيت و تبيين تفاوت­هاي بين دو جنس، تعليم و تربيت جنسيتي و رويكرد اسلام به تفاوت­هاي جنسيتي و آموزش و پرورش جنسيتي با استناد به مطالعات نوين انجام شده است. روش پژوهش، روش توصيفي ـ تحليلي مبتني بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه غفلت از تفاوت­هاي جنسيتي در آموزش و پرورش دختران و پسران، بدون توجه به اهداف غاييِ پرورشي اسلامي، موجب كمرنگ ­شدن فرديت افراد در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و آموزشي شده، وصول به غايت‏هاي تربيتي تعريف شده در اين رويكرد را ناممكن مي كند. فلسفه تمركز بر تفاوت­هاي جنسيتي از ديدگاه اسلامي، توجه به تعالي و رشد مطلوب در حوزه فردي، خانوادگي و اجتماعي در رسيدن به مقصد متعالي كمال وي به تناسبِ مقتضيات جنسيتي است. تفكيك جزئي در خرده‏نظام­هاي نهاد آموزش و پرورش يا در صورت تحقق طراحي دو نظام منفك آموزش و پرورش با مدل تناسب، تعادل و تكميل نقش­هاي دو جنس، نقش مهمي در نماياندن راه­هاي متفاوت و متناسب در دست­يابي به مقصد يگانه دارد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.