چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه تجربه معنوي با سبكهاي مقابله با استرس و ابعاد آن در بين دانشجويان دانشگاه رازي كرمانشاه انجام شده است. روش پژوهش، توصيفي - همبستگي و جامعه آماري پژوهش، تمامي دانشجويان دانشگاه رازي كرمانشاه در سال تحصيلي 95-1394 هستند كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي، تعداد 120 دانشجو انتخاب شده اند. ابزارهاي جمعآوري دادهها؛ پرسشنامه تجربيات معنوي «غباري و همكاران» (1384) و مقياس سبك مقابلهاي «لازاروس و فولكمن» (1984) است. دادهها به روش رگرسيون همزمان و ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است كه يافته ها نشان مي دهد بين تجربه معنوي و سبك مقابله با استرس، همبستگي مثبت معناداري (396/0 r=،001/0P<) وجود دارد. همچنين بين تجربه معنوي و مقابله مستقيم (208/0r=)، فاصله گرفتن (303/0r=)، خودكنترلي (247/0r=)، حمايت اجتماعي (294/0r=)، پذيرش مسئوليت (266/0r=)، حل مسئله (308/0r=) و ارزيابي مجدد (499/0r=)، همبستگي مثبت معناداري در سطح 05/0 P< وجود دارد. اين در حالي است كه در يافته ها، بين تجربه معنوي و بعد گريز - اجتناب رابطه معناداري مشاهده نمي شود. با توجه به نقش تجربه معنوي در پيشبيني سبك مقابله با استرس و رابطه ابعاد آن با تجربه معنوي، ميتوان با ايجاد چنين ظرفيتهايي در موقعيتهاي آموزشي، سبكهاي مقابلهاي را در دانشجويان ارتقاء بخشيد.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی نتایج اغلب پژوهش ها، معرفی «مقابله هیجانی »٧ به عنوان 1- Reiv 2- Jacques 3- Kim & Greenberg & Seltzer & Krauss 4- Fridman 5- Hobfoll, Schwarzer& Chon 6- Somerfield & McCrae 7- emotional coping style مؤثرترین واسطه رابطه استرس ـ بیماری است (پاکنهام ١، ٢٠٠١).
میتروف و دنتون ١١ (١٩٩٩) تجربیات معنوی را تمایل به یافتن 1- Pakenham 2- avoidant coping style 3- Brayant& Harvey 4- Rohde, Lewinsohn, Tilson& Seeley 5- Holohan, Moos, Holohan&Bernnab 6- Roesh& Weiner 7- Spirituality experience 8- Smith 9- Mabe& Josephson 10- Wills 11- Mitroff& Denton اهداف نهایی و مطلوب و زندگیکردن بر اساس اهدافی همچون معنویت و وجدان بیدار میدانند که شامل باورهای افراطی غیرمنطقی نیست ؛ بلکه هسته اصلی پویایی سیستم های تکاملی را شامل میشود.
1- McKnight 2- Mayers 3- Osman & Russell 4- Diaz 5- Kearns & Girvan &McAleese 6- Swinton&Patisson وگان ١ (٢٠٠٣) تجربیات معنوی را بالاترین سطح رشد در زمینه هایی همچون شناخت ، اخلاق و هیجان در بین افراد میداند و آن را به عنوان یک نگرش و شامل تجربیات اوج و از حوزه های رشدی در نظر میگیرد.
دانشجویان به عنوان قشر جوان که در آینده عهده دار نقش های فردی و اجتماعی در جامعه میشوند هم در دوران تحصیل ، با بسیاری از این 1- Vaughan 2- Cavanagh 3- Elkins, Hedstorm, Hughes, Laef&saunders 4- Jang & Johnson 5- Sorajjakool, Aja&Chilson 6- Hills, Paice, Cameron & Shot 7- Desmond مشکلات روانی و اجتماعی روبرو خواهند شد.